5.2.3. Agricultura i ramaderia
a) Característiques generals del sector agrícola i ramader de Vic
La ramaderia és el subsector agrari més destacat a la comarca dOsona i al municipi de Vic en concret, des del punt de vista de la seva aportació a la producció final agrària. Lespectacular desenvolupament de la ramaderia té com a punt de partida ladopció dun model de producció industrial, intensiva i tecnificada. Per altra banda no podem deslligar la ramaderia amb levolució de les indústries agroindustrials que shi relacionen, és a dir, les fàbriques de pinsos i les indústries càrnies.
La intensificació de la ramaderia a Osona comporta en primer lloc una major concentració de bestiar. Actualment Osona és la segona comarca de Catalunya pel que fa a cens de porcí. Aquest progressiu augment de la cabanya de bestiar contrasta amb una reducció del nombre dexplotacions agràries. Lògicament aquestes dues característiques comporten un augment significatiu de les dimensions mitjanes de les explotacions ramaderes existents.
El pes de la població ocupada en el sector agrari és del 2,5% del total de la població activa. A nivell comarcal el percentatge de treballadors del sector agrari és molt superior, aproximant-se al 6,2% de la població activa (DARP. A partir del cens de1991), fet que reflexa la importància del sector agrari dins el context comarcal. A nivell de Catalunya la població ocupada és inferior al 4%.
Taula 5.12. Població ocupada (residents) dins el sector agrari (%)
SECTOR AGRARI |
VIC |
OSONA |
CATALUNYA |
2,5 |
6,2 |
3,7 |
Font: Institut dEstadística de Catalunya. Cens de població 1991
La distribució per sexes de locupació agrària a nivell comarcal és dun 84% dhomes i dun 16% de dones. Per classes dedats sevidencia un envelliment progressiu de la població activa agrària, amb el 40% dels ocupats de més de 50 anys dedat.
Pràcticament el 87% dels ocupats agraris tenen estudis primaris o secundaris, havent-hi un 10% de població sense estudis.
La situació professional dominant és la dempresari, principalment sense assalariats. El nombre dassalariats, fixes i eventuals, és aproximadament del 29%, xifra molt inferior a daltres comarques litorals, on abunda molt més el treball estacional.
Taula 5.13. Estadístiques comarcals sobre la població agrària dOsona
PER SEXES |
PER EDATS (%) |
NIVELL DINSTRUCCIÓ (%) |
GRUPS PROFESSIONALS |
|||||||||
Homes |
Dones |
Total |
16-35 |
35-50 |
> 50 |
Sense |
1r grau |
2n grau |
3r grau |
Empre. |
Assala. |
Altres |
2.552 |
487 |
3.039 |
29,6 |
30,6 |
39,7 |
10,6 |
72,4 |
14,6 |
2,4 |
64,2 |
28,7 |
7,1 |
DARP. Cens de població 1991
...