Sou aquí: Inici Notícies El nou Rebost Solidari de Vic reforça l’autonomia de les persones usuàries i les dignifica

El nou Rebost Solidari de Vic reforça l’autonomia de les persones usuàries i les dignifica

Amb un sistema de punts, cadascú pot escollir els productes que més s’adapten a les seves necessitats i així es dignifica la sol·licitud d’aliments

Jun 16, 2020
El nou Rebost Solidari de Vic reforça l’autonomia de les persones usuàries i les dignifica

Núria Homs, Anna Erra, Jeroni Vinyet, Mar Espadaler i Carles López

Coincidint amb un moment de crisi econòmica i social com l’actual i, alhora, amb una demanda creixent dels serveis d’assistència alimentària general, el Rebost Solidari de Vic ha reformat totalment el seu model de lliurament d’aliments a les persones i famílies més vulnerables de la ciutat. El nou sistema d’entregues se centra totalment en les necessitats de la persona, en una distribució d’aliments més digna i en oferir una major autonomia alimentària. Així ho han exposat, en la presentació d’aquest matí, l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, la regidora de Benestar i Família, Núria Homs, la coordinadora de Creu Roja Osona, Mar Espadaler, el president de Creu Roja Osona, Carles López, i el president de Càritas Arxiprestal de Vic, Jeroni Vinyet.

El nou model es basa en un sistema de puntuació donat des de Serveis Socials que determina la quantitat màxima d’aliments que pot recollir cada nucli familiar. Els productes estan ubicats en prestatgeries de fàcil accés i es dóna més o menys puntuació a cada un en funció de les existències disponibles, sense deixar de garantir l’estoc mínim de productes considerats bàsics, i del seu valor nutritiu. “El sistema de punts també té la funció de gravar els aliments que no són tan nutritius i saludables”, explica Homs. Amb aquest nou sistema, la persona usuària pot acabar escollint els aliments que més s’adeqüen a les seves necessitats i s’evita que es llencin o s’acabin fent malbé els que no s’acaben consumint.

El Rebost Solidari continua fent recollida de minves, productes que al supermercat estan a punt de caducar o fruita i verdura que està macada o presenta mal aspecte per vendre però que és totalment apte per al consum. El producte fresc també compta amb una puntuació “per incentivar que la gent agafi fruita i verdura”, comenta Homs. Tot això acompanyat de l’assessorament i suport d’una persona voluntària que orienta, acull, escolta, acompanya i aconsella sobre la gestió d’una compra més saludable, ja que la idea és donar un vessant més pedagògic i treballar l’alimentació d’una manera més integral.

Un altre propòsit del nou servei és acabar amb l’ajuda caritativa i dignificar la recollida d’aliments, donant més llibertat i responsabilitat a la persona perquè triï allò que realment necessiti o més li convingui. Segons Homs, “aquest projecte és fruit d’un treball amb les entitats de la ciutat i d’aquesta evolució de les polítiques i plantejaments socials d’atenció a les persones”. “Des del Pla d’Acció Municipal volem atendre les persones vulnerables des de la dignitat i des de la presa de decisions que un pot fer. Encara que a vegades tinguem problemes econòmics som capaços de poder decidir per nosaltres mateixos”. En aquest sentit la regidora de Benestar i Família remarca: “Hem de fugir de models assistencials i benèfics per anar cap a models que apoderin les persones i els donin autonomia”.

L’alcadessa de Vic, Anna Erra, considera que el nou Rebost Solidari “és una mostra del treball en xarxa que fem com a ciutat per donar resposta a una necessitat” que amb la pandèmia ha continuat. Erra destaca el nou enfoc del servei: “Sobretot el que volem és que, malgrat que una persona tingui necessitat d’aquest recurs, la qual cosa vol dir que pateix una situació complicada, es dignifiqui la persona”. Segons l’alcaldessa és important “no donar aquesta visió tan assistencialista i benèfica sinó donar l’opció de poder triar, com fa tothom quan va al supermercat”.

L’actual sistema d’entrega, una iniciativa de l’Ajuntament de Vic, Creu Roja Osona i Càritas Arxiprestal, és proporcional a les necessitats del nucli de convivència tenint en compte el nombre de membres i la situació econòmica d’una manera més ajustada i equitativa. A més, pretén disposar d’un espai més digne, amb una zona d’espera, suprimir les cues d’accés al recurs, ampliar les hores de dispensació i reduir el nombre d’entregues.

Homs explica que “l’objectiu de tots aquests recursos és que siguin finits, temporalment acotats; han d’existir però sempre amb la visió que han de ser temporals perquè el que cal és acompanyar la gent perquè se’n surti i no es perpetuïn determinades situacions”.

 
 

Unes 600 famílies ateses

El nou Rebost Solidari de Vic, un projecte que es va començar a gestar fa prop d’un any i mig, s’havia de posar en funcionament el passat mes d’abril però la crisi sanitària ha alterat les previsions inicials. Aquest servei, que parteix del Banc d’Aliments creat el 2013, en els darrers cinc anys ha atès unes 800 unitats familiars i una mitjana de 2.700 persones beneficiàries. En aquest moment s’està al voltant de les 600 famílies ateses. D’una banda, aquest descens probablement s’explica per la disponibilitat d’altres recursos alimentaris alternatius a la ciutat com ara les beques menjador o les targetes moneder. D’altra banda, perquè amb el nou projecte, iniciat l’1 de juny, s’ha posat el comptador de famílies ateses a zero per actualitzar el registre, segons Espadaler.

Vinyet, per la seva banda, explica que hi ha hagut un increment d’un 20% o un 25% de persones que han acudit a Càritas Arxiprestal de Vic a demanar ajuda alimentària, tant pel que fa al Rebost Solidari com al Menjador Social, servei actualment gestionat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vic al Seminari. Durant el temps de crisi sanitària, part de l’ajuda alimentària de Càritas s’ha solucionat amb targetes Bon Àrea.

 
 

El voluntariat

Una peça clau d’aquest nou Rebost Solidari és el voluntariat que acull, orienta i ajuda les famílies que acudeixen a buscar-hi aliments. Actualment hi ha unes 50 places diferents de voluntariat setmanal amb les quals es desenvolupen diferents accions. Entre Creu Roja i Càritas s’hi aporten unes 15 persones voluntàries, algunes de les quals s’encarreguen de fer la ruta diària als supermercats on cada dia es van a recollir les minves. Una part d’aquestes minves també s’aprofiten per als menús diaris del menjador social de Càritas.

Els productes que rep el Rebost Solidari provenen tant de donacions d’empreses, institucions i particulars com de la Unió Europea, a més d’algunes compres.

  • Compartir:
  • Facebook
  • Twitter
  • del.icio.us
  • Meneame
  • Digg
Accions del document

  • IMPULSVIC
  • SERMUVIC
Ajuntament de Vic
C. Ciutat 1, 08500 Vic
Tel. 93 886 21 00
Fax. 93 886 29 21
atenciociutadana@vic.cat

Horaris d'Atenció Ciutadana
  • CREACCIÓ
  • VIALNET
  • RASESVIC
  • VICVERD
  • MINSVIC

Carregant...