Promoció de la salut
Segons la Llei 18/2009 de Salut Pública de Catalunya, s’entén per Promoció de la salut, el conjunt d’actuacions, prestacions i serveis destinats a fomentar la salut individual i col·lectiva i a impulsar l’adopció d’estils de vida saludables per mitjà de les intervencions adequades en matèria d’informació, comunicació i educació sanitàries.
Objectius:
La detecció de les necessitats de la població a partir dels determinants de la salut, prioritzen les intervencions en promoció de la salut que s’han de realitzar. Han de contribuir a augmentar el coneixement que tenen els individus sobre la seva salut, reforçar els recursos comunitaris, afavorir la cohesió social, garantir la participació comunitària i crear entorns saludables, en resum, reduir les diferències de salut entre la ciutadania i assegurar la igualtat d’oportunitats a tota la població perquè puguin aconseguir una millor qualitat de vida.
Accions:
En les funcions del Servei Municipal de Salut, s'hi inclou l'educació de la població en temes de salut i la promoció d'hàbits saludables per a sensibilitzar els ciutadans amb la finalitat de prevenir malalties i millorar-ne la qualitat de vida. Es treballa en diversos àmbits i en col·laboració amb altres departaments de l'Ajuntament, prioritzant a cada moment, els que tenen més incidència en la salut de la població i seguint les directrius de l'Agència de Salut Pública de Catalunya. Aquests àmbits són:
- Promoció de l'alimentació saludable.
- Promoció de l'activitat física.
- Educació afectiva i sexual i promoció de la salut sexual.
- Promoció de la salut mental i benestar emocional.
- Prevenció i educació en temes de drogues i altres addiccions.
- Cura del cos: salut bucodental, educació postural, formació en primers auxilis...
Aquest servei es porta a terme mitjançant diferents campanyes, programes, jornades...entre les quals podríem destacar entre altres:
- Jornades de promoció de la salut.
- Campanyes de sensibilització.
- Tallers i xerrades informatives i educatives en àmbit escolar i comunitari.
- Programa d'autoprotecció (DEA).
- Programes de prevenció sobre drogues, com per exemple el programa PASA (Programa educatiu alternatiu a la sanció administrativa per consum o tinença de drogues il·legals per part de menors d'edat).