UN PROJECTE D’INTERCANVI PER MILLORAR LA INSERCIÓ SOCIOLABORAL DE DONES I JOVES AL MARROC
La Unitat de Cooperació de l’Ajuntament de Vic i la UVic-UCC van finalitzar la setmana passada la darrera fase del projecte de formació internacional que ha implicat entitats educatives i socials de la ciutat i professionals del Centre Baraka de Nador (Marroc).
Aquest mes de novembre, diverses entitats socials de la ciutat que treballen en l’àmbit de la inserció sociolaboral de joves han acollit formadores del Centre Baraka de Nador, amb l’objectiu de compartir maneres de treballar, donar a conèixer pràctiques metodològiques diverses i presentar iniciatives innovadores.
En aquesta mateixa línia, al novembre de 2024 la UVic-UCC ja havia impartit una formació telemàtica sobre didàctica i processos d’ensenyament-aprenentatge a les professionals del Centre Baraka a través d’una aula Ubiqua. La formació en línia ha culminat, ara, amb aquesta setmana d’intercanvi presencial i pràctic amb les entitats de la ciutat, que ha permès aprofundir en els continguts i observar-ne l’aplicació real.
Al llarg de la setmana d’estada a Vic, les formadores del Centre Baraka que ja havien completat la formació prèvia, van poder fer estades de pràctiques i d’observació en diferents entitats de Vic, com el Casal Claret, la Cooperativa Fera Ferotge, l’Escola de Noves Oportunitats Albir, l’Associació Tapís, les Escoles Bressol Municipals, l’Espai Familiar Municipal, l’Escola Salarich i l’Institut de Vic i la mateixa Universitat de Vic. Aquesta immersió en contextos reals els va oferir l’oportunitat d’explorar metodologies, recursos i maneres de treballar que reforcen l’acompanyament educatiu i sociolaboral dels joves.
L’intercanvi ha representat una experiència profundament enriquidora tant per a les professionals del Centre Baraka com per a les entitats i institucions de Vic. El contacte directe amb realitats, metodologies i maneres de treballar diverses ha afavorit una veritable obertura de mirada, que ha permès repensar pràctiques educatives, generar noves preguntes i valorar enfocaments alternatius per a la formació i la inserció sociolaboral. Aquest aprenentatge compartit no només ha reforçat els vincles entre les dues parts, sinó que també ha obert la porta a futures col·laboracions, projectes conjunts i línies de treball que puguin donar continuïtat a aquesta relació i ampliar-ne l’impacte.
El projecte es va iniciar el juny de 2022 arran d’una petició del Centre Baraka, un centre socioeducatiu on estudiants de la FETEP realitzen pràctiques internacionals. En aquell moment, el centre afrontava una situació crítica i d'emergència derivada de les onades migratòries procedents d’altres països africans al país i van manifestar a la UVic la necessitat urgent de reforçar les competències formatives dels seus i les seves professionals per atendre la situació. El mateix any, la FETEP va canalitzar la demanda a la Unitat de Cooperació Internacional de l’Ajuntament de Vic, la qual va assumir la proposta amb compromís i voluntat de col·laboració i continuïtat.
Aquest primer pas va obrir el camí a un projecte que, amb el temps, s’ha anat ampliant i reforçant, i que ara es planteja estendre la implicació a les entitats de la ciutat que hi han participat.