Acte de presentació del PACBAL, Prova d’Avaluació dels Components Bàsics de l’Aprenentatge de la Lectura, promogut pel Centre de Pedagogia Terapèutica Estel

Curs escolar 2016/17

El passat dimarts 14 de febrer, a la Casa del Mar de Barcelona es va fer l’acte de presentació del PACBAL, la Prova d’Avaluació dels Components Bàsics de l’Aprenentatge de la Lectura, promogut pel Centre de Pedagogia Terapèutica Estel i que té per objectiu apostar per a la millora de la competència lectora de tots els alumnes.

 

L’acte es va iniciar amb la benvinguda de la Sra. Carme Ortoll i Grífols, Directora General d’Educació Infantil i Primària, seguidament la Sra. Mercè Esteve i Balagué, Subdirectora General d’Ordenació i Atenció a la diversitat ens va parlar de l’escola inclusiva al sistema inclusiu, l’organització i la gestió del currículum i de les mesures educatives, i ja  per acabar el Sr. Josep Font, antic director de l’Escola Estel i impulsor del projecte i mestres d’aquesta mateixa escola i impulsores també d’aquest nou sistema, la Sra. Montse Castells Clota i la Sra. Dolors Ramon Rovira, ens van explicar  com l’aprenentatge de la lectura és un dels punts importants per determinar el fracàs o l’èxit dels alumnes. Per tal d’il·lustrar tot el procés d’aprenentatge de millora de la competència lectora, la Sra. Vinyet Estalella directora de l’escola sta. Caterina de Siena de Vic  i la cap d’estudis, la Sra. Rosa Vizcaíno ens van explicar la seva experiència de centre en relació a la millora de la competència lectora.

 

Estem en un moment on hi ha molta diversitat en l’alumnat, cultural, lingüística, socioeconòmica, i que tant les escoles com el sistema educatiu han de fer un replantejament de com abordar i donar  resposta a les necessitats diverses que presenten els alumnes. Es tracta de posar a la pràctica el principi d’equitat, és a dir, proporcionar a cada nen allò que realment necessita per assegurar el seu benestar personal i el seu progrés acadèmic.

 

Des de fa uns anys l’Escola Estel promou la millora de la competència lectora en diferents escoles de la ciutat de Vic. Aquesta millora es fa a través  d’una prova específica la qual dóna la possibilitat de conèixer el nivell de lectura de l’alumne i els suports que necessita per adquirir una millora d’aquesta competència. Aquesta prova, el PACBAL determina saber als mestres si l’alumne es troba al nivell que li pertoca  o no, i saber quin grau i suport específic li cal per a poder millorar les seves competències, d’aquesta manera es poden treballar les necessitats concretes i específiques, permetent donar el suport concret i necessari a cada alumne.

 

El fet de passar el PACBAL, el material que el complementa i la formació que rep el professorat són elements clau per assegurar l’èxit escolar de tots els alumnes.

 

Aquesta prova de cribratge inclou de manera clara i definida que l’atenció a tots els alumnes es regirà per mesures universals, mesures addicionals i mesures intensives segons les necessitats de cada alumne. En aquest mateix sentit s’alinea el nou decret de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu que està a punt de publicar el Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya. Al llarg del temps s’ha posat en evidència que els resultats de la recerca són suficients per afirmar que el model dels tres nivells de suport és un dels millors enfocaments per aconseguir respondre millor a les necessitats de tots els alumnes.

 

L’experiència de centre de l’escola Sta. Caterina de Siena, a més d’explicar el seu recorregut i experiència en la implantació d’aquest projecte, va posar de manifest que el sistema influeix a l’escola de manera integral, no només es tracta d’un canvi en el funcionament  a dins les aules, sinó que implica un canvi en la mirada dels mestres i també en les metodologies utilitzades. Acaben dient que aquest és l’esforç i l’entusiasme dels equips directius i de tots els mestres i professionals,  i que sense aquest esforç i il·lusió difícilment es podria avançar i preveure un futur millor.