El voluntariat al servei dels centres educatius de Vic

Curs escolar 2016/17

El voluntariat tradicionalment ha estat una forma de donar una resposta col·lectiva a les necessitats o mancances socials, davant la dificultat de les institucions i el govern per atendre determinades situacions. I en aquesta manera d’entendre i abordar la realitat, Catalunya en té una llarga experiència a través d’entitats, associacions i institucions que treballen per millorar la societat que ens envolta i que han fet del voluntariat una manera

 

En aquesta línia Va! VicAcció!, la borsa de voluntariat de l’Ajuntament de Vic, cada any atén nombroses persones que volen oferir el seu temps i les seves capacitats per ajudar, de manera altruista, en projectes i necessitats socials de la nostra ciutat, alguns dels quals provenen dels mateixos centres educatius.

 

Enguany, des del mes d’octubre tres centres educatius han pogut cobrir les seves necessitats fent ús d’aquesta iniciativa municipal. Per una banda, l’escola Sentfores disposa d’una voluntària que dóna suport dos dies a la setmana per tal de donar suport a un alumne amb necessitats educatives especials. Per l’altra, l’escola la Sínia disposa de dos voluntaris que, en un dels casos la voluntària dóna suport a una aula de P3 dos matins a la setmana i, en l’altra, atén els infants i les famílies que cada dijous a la tarda es dirigeixen a l’escola per fer préstec al Punt d’intercanvi de llibres que tenen instal·lat de manera permanent al vestíbul del centre.

 

A través d’aquesta iniciativa es dóna una resposta a tres bandes ja que, per un cantó, s’atén una mancança del centre educatiu a l’hora de donar suport a les pròpies iniciatives, projectes o necessitats detectades i, per l’altra, atén les necessitats dels infants i les seves famílies que, per manca de recursos suficients, el centre educatiu troba dificultats per atendre. Al mateix temps, la iniciativa dóna resposta a les inquietuds dels i les voluntàries que es volen comprometre crítica i activament en la societat i realitat que els envolta i que, més enllà d’una contraprestació econòmica, els mou un afany de millora i lluita per un més just, solidari i compromès amb les persones, una manera d’entendre l’aprenentatge més enllà de les aules i més proper a la realitat.