La regidora d’Educació, Elisabet Franquesa; l’alcalde de Vic, Albert Castells; i Saray Gómez, directora dels Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya Central; durant l’acte inaugural del divendres 17 d’octubre

Vic celebra una nova edició de la Jornada PEC posant el focus en la intel·ligència artificial

La Jornada del Projecte Educatiu de Ciutat arriba a la seva 11a edició i, el lloc per celebrar-ho, ha estat la Biblioteca Pilarin Bayés

Aquest divendres 17 d’octubre i dissabte 18 d’octubre, la Biblioteca Pilarin Bayés ha acollit l’11a jornada PEC 2025, que aquest any ha abordat l'aplicació de la intel·ligència artificial a l’educació. La Jornada del Projecte Educatiu de Ciutat (PEC) és una cita que va néixer el 2009 com a espai de trobada i intercanvi entre professionals de l’educació de Vic. Enguany l’organitzen les àrees d’Educació i Joves de l’Ajuntament de Vic amb el suport dels Serveis Educatius d’Osona.

Durant l'acte inaugural del 17 d'octubre, l’alcalde de Vic, Albert Castells, va fer èmfasi “en el ventall d’oportunitats que ofereix la intel·ligència artificial, però també en els reptes i preguntes que es plantegen; perquè és un punt d’inflexió determinant en la construcció de la societat digital”. L'obertura de la jornada PEC també va comptar amb les intervencions de Saray Gómez, directora dels Serveis Territorials d’Educació a la Catalunya Central, de la regidora d'Educació de Vic, Elisabet Franquesa, que va posar en valor la bona salut educativa a la ciutat de Vic.

Pel que fa a la conferència inaugural, a càrrec de la Dra. Margarida Romero, professora investigadora de l’Institut d’Investigació en Intel·ligència Artificial del CSIC de la UAB, va aprofundir, entre altres, en la hibridació de la col·laboració humana amb el suport de la IA, "perquè no hem de deixar de pensar mai i en l’ús de la IA en educació per estimular una participació creativa amb el suport del professorat", segons Romero. 

La jornada PEC ha continuat tot el matí del dissabte 18 d’octubre combinant espais d’anàlisi, reflexió i debat amb formació pràctica. Així per exemple, les taules rodones han abordat, d’una banda, els reptes i oportunitats de la IA als centres educatius, amb exemples de propostes que es poden duu a terme, i també s’ha posat l’accent en com la tecnologia està transformant els usos lingüístics i l’impacte sobre la llengua catalana.

La jornada PEC és un espai per incidir en la importància de la formació per part dels professionals docents, amb tallers sobre la creació de continguts multimèdia, cocreació de situacions d’aprenentatge amb IAG, creació d’aplicacions i entreteniment d’una IA, a més d’experiències pràctiques de centres educatius. També ha estat una oportunitat per presentar dues experiències d’ús de la intel·ligència artificial a dos centres educatius.