Aprendre a llegir. Materials de suport per les escoles de primària de Vic

Es presenten a les escoles de la ciutat, els materials pedagògics elaborats per l’Estel en el marc del projecte “Millorar la competència lectora de tots els alumnes”, amb el suport de l’Ajuntament de Vic.

Aprendre a llegir. Materials de suport per les escoles de primària de Vic.

 

Durant el curs 2013-14 es va iniciar una col·laboració entre l’Ajuntament de Vic i l’escola Estel (Associació Sant Tomàs) per aplicar a les escoles de primària de la ciutat el projecte “Millorar la competència lectora de tots els alumnes”.

Aquest projecte, que l’escola Estel ja fa uns anys que porta a terme i avalua, intenta plantejar una manera diferent de tractar i  respondre a la diversitat de característiques i necessitats de l’alumnat que hi ha a les escoles. Una perspectiva que vol ser sensible als principis d’igualtat i d’equitat i que, al mateix temps, incorpora les millors pràctiques educatives actuals.

Un dels objectius principals que el projecte planteja és la millora del nivell de lectura dels i les alumnes (fluïdesa i comprensió) per tal de garantir que un percentatge progressiu assoleixi el nivell corresponent al seu curs. Per fer-ho es proposen una sèrie d’estratègies organitzatives, de formació i d’intervenció que facilitin l’adopció, aplicació i avaluació de bones pràctiques en l’aprenentatge i domini de la lectura.

El treball realitzat amb les escoles durant aquests anys ha permès establir una bona relació i col·laboració amb els equips docents així com la identificació de noves necessitats i demandes. 

 

Els materials que es presenten “Aprendre a llegir. Materials de suport” és part del treball realitzat amb les escoles i de les noves necessitats identificades durant aquests anys. Aquests materials intenten aportar una sèrie d’activitats i experiències dins el procés global de l’aprenentatge de la lectura.

Els materials “Aprendre a llegir. Materials de suport”, estan pensats  perquè s’utilitzin a partir del moment que l’alumne té un domini de les habilitats bàsiques de descodificació i ha d’iniciar la millora en la fluïdesa, la comprensió i el vocabulari. Això significa que no és un material per iniciar l’aprenentatge de la lectura. Tot i així, representa una aportació força innovadora pel que fa al tractament de la complexitat dels textos (textos progressivament més complexos i que responen als criteris d’avaluació del PACBAL), i a la forma d’organitzar l’ensenyament (ensenyament universal dirigit a tots els alumes, i ensenyament addicional o intensiu destinat a grups d’alumnes o a alumnes concrets). 

 

El domini de la lectura té moltes implicacions per a les escoles però essencialment pels propis alumnes. Representa una competència fonamental que permet l’accés a múltiples coneixements, habilitats i contextos. Assegurar que cada un dels alumnes de les nostres escoles tingui èxit en la lectura suposa un dels objectius més importants de l’escolaritat. A més a més, treballar per a la motivació i el gust per llegir i per adquirir nous coneixement i habilitats a través de la lectura és una de les tasques significatives dels mestres i  dels centres educatius. I això s’aconsegueix quan al darrera hi ha escoles i equips docents preparats i compromesos amb l’educació dels infants i joves. 

 

Des de l’Estel, amb el suport de l’Ajuntament de Vic en el marc del Projecte “Millorar la competència lectora de tots els alumnes”, i amb l’aportació d’aquests nous materials, esperem que hàgim ajudat a les escoles de la ciutat en aquest procés de canvi continuat per aconseguir millorar els resultats de la lectura de tots els i les alumnes així com les seves ganes i la seva motivació per la lectura i per l’adquisició de nous coneixements.