El projecte educatiu pioner ‘Comissió 0-6’ culmina amb una visita de treball a Pistoia

29 persones han representat les Escoles Bressol Municipals, les escoles d’Educació Infantil de Vic, la UVic-UCC i l’Ajuntament per ampliar la relació entre l’escola i la ciutat i treballar pel concepte ‘Vic, ciutat educadora’

Visita formativa a Pistoia.
Visita formativa a Pistoia

Una representació de les escoles bressol municipals, les escoles d’educació infantil de la ciutat i equip tècnic de la regidoria d’Educació han passat tres dies en una estada formativa a la ciutat de Pistoia, a Itàlia, organitzada per la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) en el marc del projecte creat i promogut per l’Ajuntament de Vic: “Coherència i continuïtat educativa en l’etapa de 0 a 6 anys”.

 

Al llarg dels cinc anys en què s’ha dut a terme el projecte, més de 200 docents de tots els centres educatius de Vic que treballen amb infants de 0 a 6 anys s’han format seguint les línies d’actuació de la regidoria d’Educació. Així, s’han basat en la formació de professionals per aconseguir canvis reals a dins els centres, fugint de projectes puntuals i vetllant per la continuïtat de les transformacions promogudes.

 

Les reflexions entorns els espais i les aules, l’autonomia i les capacitats dels infants o la gestió del temps i la organització de l’escola han estat els pilars en què s’ha estructurat aquest projecte de transformació.

 

A nivell educatiu, els centres de Pistoia integren la ciutat i tot el seu coneixement. Per aquest motiu, l’alcaldessa Anna Erra i el regidor d’Educació, Àlvar Solà, també s’hi han desplaçat per conèixer de primer mà els projectes i amb la voluntat de seguir treballant el concepte de ‘Vic, ciutat educadora’ i ampliar la relació entre l’escola i la ciutat.

 

Anna Erra ha remarcat que “Pistoia és un referent en relació a les metodologies de treball”. En aquest sentit, les visites formatives han permès veure que s’està treballant a bon ritme i amb encert a Vic i s’hi han aportat reflexions molt interessants en diversos àmbits.

 

Al llarg del mes de maig serà quan es faci un retorn d’aqueta experiència a cada centre escolar, en una trobada de ciutat i que seguirà amb la publicació d’un llibre entorn el projecte que ha aconseguit canviar el model de les escoles bressols i escoles de la ciutat en l’etapa de 0 a 6 anys.

 

 

Un projecte pioner al territori català

 

L’Ajuntament de Vic va impulsar una iniciativa pionera al territori català basada en la creació d'una comissió amb la finalitat de garantir la coherència i continuïtat centrada en l’etapa educativa de 0 a 6 anys, aprofundint en el coneixement de les realitats i necessitats en l’educació dels infants d'aquesta edat, així com donar un impuls al valor educatiu a d'aquesta etapa dins la ciutat de Vic.

 

Arrel de les valoracions i reflexions que van sorgir de la comissió d'experts, es va posar en evidència la necessitat d'apropar i aprofundir en el coneixement de les realitats en l'educació dels infants de 0 a 3 anys, i de 3 a 6 anys de la ciutat, ja que com passa a la totalitat del nostre país, la distància entre les administracions i centres educatius que atenen els infants d'ambdues etapes fa difícil teixir un treball coherent i continuat que garanteixi l'èxit en la transició entre una etapa i l'altra.

 

Atesa les dimensions, maduresa i estructura de la ciutat de Vic, es creu viable iniciar un treball comunitari a llarg termini que permeti la construcció d'una cultura d'infància compartida per entitats i centres educatius, sense la necessitat de crear grans estructures.

 

Amb l'aparició de les tres Escoles Bressol Municipals de Vic, cada vegada són més les escoles de la ciutat i d'arreu del territori català les que han mostrat interès pel seu projecte educatiu, la qual cosa ha fet palesa la necessitat d'apropar maneres, models i projectes que garanteixin la transició i continuïtat entre les etapes de 0-3 i 3-6 anys.

 

La comissió 0-6, es planteja com un espai per a la formació, reflexió i treball per part dels professionals que treballen en aquesta etapa educativa que, amb una previsió de dos anys de durada, puguin donar l’impuls necessari que faciliti la construcció d’un diàleg i mirada compartida durant el període de l’educació infantil a la nostra ciutat.

 

Per aquesta raó, aquest espai de treball planteja reunions periòdiques per tal de fomentar la discussió i reflexió a través de lectures de materials i experiències, visites a centres i jornades de formació específiques, així com assessorament i acompanyament per part de professionals experts en el sector.

 

La comissió 0-6 compta amb el lideratge compartit entre Ajuntament de Vic i la Universitat de Vic, amb la implicació i assessorament per part de Reggio Emilia, experiència educativa nascuda l’any 1945 a la ciutat que conté aquest mateix nom, i que ha esdevingut de referència a nivell mundial gràcies a la seva tasca educativa en què situa l’infant com a centre de l’acció educativa.

 

 

Objectius de la comissió 0-6

 

  • Oferir un espai i una oportunitat per ajudar les dues realitats, 0-3 i 0-6, a conèixer-se mútuament per construir, amb més coherència, el que viuen els infants d’Educació Infantil.
  • Promoure un model educatiu 0-6 de qualitat.
  • Definir una cultura d’infància col·lectiva i compartida.
  • Construir col·lectivament els pilars bàsics que relacionin i donin  identitat i coherència a l’etapa  0-6.
  • Promoure un sentiment de col·lectivitat.
  • Promoure el desenvolupament d’unes bases de col·laboració que s’identifiquin en el nou Model Vic que es desenvolupi.