El nou projecte de ciutat vol posar en valor les activitats extraescolars dels centres educatius i treballar per a la igualtat d'oportunitats

El treball conjunt de l’Ajuntament i totes les AMPA de la ciutat permetrà que l’alumnat d’infantil i de primària del municipi puguin realitzar activitats extraescolars en qualsevol centre de Vic

El nou projecte de ciutat vol posar en valor les activitats extraescolars dels centres educatius i treballar per a la igualtat d'oportunitats.

El proper curs escolar aquelles famílies que ho desitgin podran inscriure els seus fills i filles a les activitats extraescolars de tots els centres educatius d’infantil i primària de Vic, encara que no hi estiguin escolaritzats. Això serà possible gràcies al treball conjunt de l’Ajuntament de Vic i totes les AMPA del municipi. D’aquesta manera, i per primer cop, es recull en un llibret tota l’oferta educativa extraescolar que es realitza a partir de les 5 de la tarda a les escoles de Vic.

 

“Vic continua apostant per la inclusió i l’educació en totes les etapes i també per l’educació en el lleure de les activitats extraescolars”, va remarcar ahir l’alcaldessa de Vic, Anna Erra, en la roda de premsa de presentació del projecte. “Una iniciativa exemplar com a ciutat, obrint les portes dels 12 centres escolars perquè les famílies puguin escollir entre les 94 activitats que s’ofereixen a fi de garantir la igualtat d’accés i d’oportunitats”, va afegir Erra.

 

En aquesta mateixa línia, el regidor de Vic per a Tots, Arnau Martí, considerava que “és un orgull de ciutat que totes les AMPA facin pinya” per enriquir entre tots el projecte educatiu de ciutat. Per a Martí, “el model educatiu de ciutat va més enllà de les aules i busca poder garantir a tothom l’accés a les activitats extraescolars”, independentment de les circumstàncies personals i familiars. “Invertir en inclusió social significa invertir també en l’excel·lència del projecte educatiu”, va reblar.

 

Anna Erra va posar en valor el paper de les AMPA i el fet de treballar conjuntament, experiències ja iniciades amb altres projecte com el de l’Escola de Pares i Mares. Al mateix temps, vaanimar a les famílies a “fer el pas i perdre la por d’apuntar els seus fills i filles a activitats extraescolars d’altres escoles”.

 
 

Un projecte de ciutat, una oportunitat per a totes les famílies

 

El projecte uneix les voluntats municipals i les demandes de les AMPA pel que fa a la dificultat de la gestió de les activitats extraescolars i la realitat de la situació actual amb importants diferències entre els centres de la ciutat.

 

Glòria Cunill, tècnica d’Educació explica que “els objectius a llarg termini són garantir la oferta d’activitats extraescolars en tots els centres, planificar les extraescolars a nivell de ciutat, vetllar per la pluralitat en les ofertes i descentralitzar-les, treballar perquè siguin inclusives i per la igualtat d’oportunitats i crear un projecte comú, fort i atractiu per a totes les famílies.”  Per aquest primer any el projecte s’ha centrat en tres objectius més concrets.

 

Per una banda, la intencionalitat clara de visualitzar i donar valor a l’oferta educativa que les AMPA realitzen als centres educatius. Actualment només un 24% de l’alumnat participa de les activitats extraescolars als centres educatius, ja que un percentatge important ho fan en altres propostes de ciutat i un altre no en realitza. Tenint molt clar el valor educatiu del temps més enllà de l’horari escolar i els beneficis associats al temps de lleure, es buscava reconèixer aquest paper educatiu i lúdic i la importància que la majoria d’alumnes hi puguin accedir. Per aquest motiu, el llibret recull de manera organitzada tota l’oferta de ciutat, visualitzant-la i donant-li valor.

 

Per altra banda, calia treballar la possibilitat d’obrir les propostes més enllà del propi centre. L’aposta per la mobilitat d’alumnes vol aconseguir l’increment de la participació, ja que l’oferta s’amplia a ciutat i no a centre -més propostes i més oferta- i que aspectes com la proximitat al domicili poden facilitar la gestió familiar. Obrint els grups als alumnes de ciutat es busca també ampliar el nombre d’usuaris i per tant evitar el tancament de grups per falta d’inscripció. Amb el nou projecte les activitats començaran un quart d’hora més tard per tal d’afavorir la mobilitat de l’alumnat d’altres centres i que puguin arribar a temps per iniciar les classes.

 

Finalment, el projecte ha servit per donar suport a les AMPA que per situació o moment no disposaven de capacitat per organitzar una oferta variada. Des de la regidoria s’ha treballat per buscar suports externs i facilitar-los la gestió.

 

 

L’experiència de les AMPA

 

El projecte ha estat rebut amb entusiasme des de les diferents AMPA de les escoles de Vic i ha suposat diversos avantatges en funció de la realitat de cada centre.

 

La representant de l’AMPA de l’escola Andersen, Elisenda Chueca, va explicar que en el seu cas la situació geogràfica del centre fa que bona part de l’alumnat faci ús del transport escolar i per tant marxi del centre abans que les activitats extraescolars comencin. El projecte permetrà que aquests puguin participar en activitats d’altres centres més propers al seu domicili. A més, en el cas d’aquesta AMPA, només s’ofereixen activitats esportives i per tant el projecte ofereix a les famílies la possibilitat de disposar d’una oferta més acadèmica o reglada en altres centres de la ciutat.

 

Des de l’AMPA de l’escola Doctor Joaquim Salarich, Montse Girabent exposava que “de seguida vam apostar pel projecte, perquè per ubicació quedem una mica apartats del centre i moltes famílies podran apuntar els seus fills en activitats d’escoles més cèntriques. De la mateixa manera, aconseguirem que la gent ens conegui més”. El centre té una oferta amplia i variada i una de les participacions més altra d’alumnat.

 

 

En el cas de l’AMPA de l’escola Santa Caterina de Siena, Marta Martínez explicava que el projecte havia suposat una oportunitat de reactivar les extraescolars al seu centre: “En els darrers anys hi havia hagut una davallada progressiva del nombre d’alumnes apuntats a les activitats extraescolars, fins al punt de desaparèixer en el darrer curs per insuficiència d’inscrits”. Des de l’AMPA també van posar en valor l’oportunitat de poder conèixer altres ambients i alumnat d’altres escoles que ofereix el projecte.

 

LLIBRET ACTIVITATS EXTRAESCOLARS CURS 2018/2019