Jornada de formació per la Millora de la competència lectora de l’alumnat.

Ahir dimarts 23 de gener es va dur a terme una jornada de formació sobre mètodes i estratègies, dirigida als professionals de l’educació en el marc del projecte “Millora de la competència lectora”.

Jornada de formació per la Millora de la competència lectora de l’alumnat..

Des del 2013 l’equip del Projecte FET (Fer una Escola per a Tothom) del Centre Pedagogia Terapèutica Estel ha portat a terme el projecte “Millorar la competència lectora de tots els alumnes” a les escoles de Vic, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vic.
 
El projecte dut a terme a P5 i al cicle inicial de primària, és un sistema d’intervenció a nivell d’escola que vol impulsar la capacitat dels mestres i professionals de l’educació, per respondre a les necessitats de tots els alumnes i, en conseqüència, millorar les pràctiques educatives que s’apliquen. És essencialment una proposta sistèmica, preventiva, universal i educativa.
 
Aprendre a llegir i llegir per aprendre són dos dels grans objectius que té establerts qualsevol sistema escolar. Ensenyar a llegir i fer servir la lectura per aprendre, per informar-nos, per gaudir, ... esdevé un propòsit bàsic per a les escoles i els professionals de l’ensenyament.
 
Tot i així, un percentatge important dels alumnes acaben la seva escolarització sense un domini suficient de la lectura. Evitar aquest fracàs no només es converteix en una prioritat, sinó que suposa un repte per a tots aquells que estan implicats en el sistema educatiu. Una de les formes més recomanades per garantir l’èxit de tots els alumnes és la preparació i la formació del professorat. És a dir, garantir un grau elevat de coneixement i expertesa als professionals de l’ensenyament en relació a l’adquisició i ensenyament de la lectura, representa la millor estratègia per assegurar l’èxit escolar de tots els alumnes.
 
El que pretén aquest projecte és proporcionar aquells enfocaments teòrics i pràctics per tal que les escoles i els mestres puguin estructurar un sistema d’atenció i intervenció en l’àmbit de la lectura que vagi dirigit a tots els alumnes, que els capaciti en l’organització de l’ensenyament i de l’avaluació d’aquells components que es consideren bàsics i que poden afavorir un aprenentatge real i significatiu per a cada un dels alumnes.
 
Una adquisició, ensenyament i avaluació de la lectura basats en els coneixements acumulats i recents, sòlidament fonamentats i adaptats en els nostres contextos escolars, socials i culturals. Una proposta d’intervenció, a més, que sigui possible i que respongui a les necessitats de tots i cada un dels alumnes de les nostres escoles.
 
En el desenvolupament d’aquesta formació, ahir dimarts dia 24 de gener es va dur a terme una jornada de formació sobre mètodes i estratègies específics per al desenvolupament de les habilitats bàsiques d’alfabetització : consciència fonològica i principi alfabètic i el desenvolupament dels processos de descodificació i lectura de paraules.
A la formació van assistir un grup nombrós de professionals del món educatiu, participants en el projecte per la millora de la competència lectora dels seus i les seves alumnes.