La venda de productes de les cooperatives en la 8a edició del projecte Cultura Emprenedora a l'Escola a Vic

Enguany hi han participat 406 alumnes de 7 escoles i s’han creat 20 cooperatives escolars

Mercat de cooperatives de l'escola Guillem de Mont-rodon.
Mercat de cooperatives de l'escola Guillem de Mont-rodon

 

Cultura emprenedora a l’escola (CuEmE) és un programa que fomenta l’esperit emprenedor i les competències bàsiques en el cicle superior d'educació primària amb la voluntat de consolidar aprenentatges en una etapa en la qual els nens i nenes evolucionen progressivament cap a l’autonomia, l’autoconcepte i la seva inclusió en grups.

 

Durant un curs escolar, l'alumnat crea i gestiona una cooperativa escolar. La cooperativa centra l’activitat empresarial en la persona i no en el capital, es gestiona de manera democràtica i participativa i dona part dels beneficis a projectes socials. La metodologia educativa és el treball per projectes. Reforça valors com la solidaritat, la igualtat d’oportunitats i l’equitat i constitueix una eina d’inclusió social.

 

L’alumnat crea i gestiona la cooperativa escolar amb el suport de la comunitat educativa, l'administració i altres agents socials de la seva localitat. La participació dels ajuntaments i ens locals és cabdal en el projecte perquè facilita la relació de les escoles amb l’entorn i promou la implicació dels agents locals en la dinàmica quotidiana de les cooperatives. Els serveis de promoció econòmica i educació municipals actuen com a dinamitzadors i coordinadors del projecte posant els seus recursos al servei de l’esperit emprenedor de l’alumnat.

 

El projecte Cultura Emprenedora a les Escoles es promou des de la Gerència de Serveis d'Educació i la Gerència de Serveis de Promoció Econòmica i Ocupació de la Diputació de Barcelona, amb la implicació de la Regidoria d'Educació de l'Ajuntament de Vic i Creacció.

 

Projecte educatiu a l'escola

 

A l’aula, el projecte s’estructura en nou moments: preparem-nos per emprendre, creem la cooperativa, dissenyem imatge i comuniquem, generem idees, escollim els productes, cerquem finançament, produïm, fem la venda i recollim els fruits. Al llarg d’aquestes fases els cooperativistes han elegit els membres de l’equip directiu i les comissions de treball de la cooperativa, n’han redactat i aprovat els estatuts, n’han elegit el nom, n’han creat el logotip, han elaborat el prototips del producte, han fet un estudi de mercat, han comunicat i han fet difusió del projecte. En aquests moments només queda pendent de fer la venda de productes i la responsabilitat social, amb l’aportació d’una part dels beneficis obtinguts a una entitat social.

 

Durant el procés de creació i gestió de la cooperativa l’alumnat s’organitza per fabricar productes artesanals o oferir algun servei, que venen o comercialitzen un cop l’any en un mercat de la seva localitat. Enguany, a causa de la situació derivada del context sanitari, les cooperatives de Vic faran la venda al llarg del mes de maig i primers de juny en un emplaçament proper a la seva escola durant tot el matí. Mentre facin la venda, la regidora d’Educació, Elisabet Franquesa, visitarà les cooperatives per fer-los entrega d’una placa de reconeixement en nom de la Diputació i l’ens local.

 

Les escoles compten amb diversos recursos per treballar al programa. Per una banda, l’ens local facilita la relació de les escoles amb l’entorn i posa els seus recursos al servei de les cooperatives. Aquest curs s’han ofert diverses propostes en diferents formats, presencials i telemàtics, amb l’objectiu d’adaptar-se tant al context sanitari vigent com a les demandes de les escoles. Hi han col·laborat cooperatives, emprenedors i entitats de la ciutat. Per la seva banda, la Diputació de Barcelona és l’encarregada de proporcionar el KitCuemE, un material didàctic que compta amb 125 recursos per al professorat i 54 per a l’alumnat.