INICIADA L’AMPLIACIÓ DE L’ESCOLA DE DIATOCK

El projecte implica la formació en tècniques constructives a joves senegalesos Membres de la delegació a Osona del Col·legi d’Arquitectes han iniciat l’ampliació de l’escola de Diatock al Senegal. Es tracta d’un projecte de cooperació directa de l’Ajuntament de Vic en el que intervé, a més dels arquitectes de l’Aula Oberta del Col·legi, l’ONG Espais Humans. Es [...]

El projecte implica la formació en tècniques constructives a joves senegalesos

Membres de la delegació a Osona del Col·legi d’Arquitectes han iniciat l’ampliació de l’escola de Diatock al Senegal. Es tracta d’un projecte de cooperació directa de l’Ajuntament de Vic en el que intervé, a més dels arquitectes de l’Aula Oberta del Col·legi, l’ONG Espais Humans. Es tracta de fer una arquitectura senzilla en el sentit del baix cost però respectuosa i adaptada completament a l’entorn local i, a més, implicar la població local i facilitar-los l’aprenentatge dels diversos oficis vinculats a les obres.

El delegat del Col·legi d’Arquitectes d’Osona ha estat tres setmanes al Senegal endegant els treballs d’ampliació de l’escola de Diatock, una comunitat rural a la subregió de Ziguinchor al sud del Senegal.

L’escola, fruit de la cooperació iniciada fa tres anys per l’Ajuntament de Vic, ha quedat petita i s’amplia al doble de la seva capacitat. Aquesta segona fase implica l’ensenyament de les tècniques constructives a joves senegalesos. En la regió hi ha mà d’obra no qualificada i poquíssims especialistes. Un dels treballs dels arquitectes osonencs és el d’iniciar-los en oficis propis de la construcció com ara el de paletes i fusters. Així l’obra s’ha iniciat amb dos paletes professionals i cinc ajudants.

De retorn del Senegal, Miquel Sitjà, el delegat dels arquitectes osonencs, ha explicat que malgrat les dificultats de treballar en països del Sud, el projecte s’ha iniciat a un bon ritme. Això sí, s’hagut d’improvisar molt. “Aquí demanes un tub del 10 i resulta que l’equivalent està numerat com a vuit”. Hem anat a comprar els materials junts i hem ensenyat com gestionar econòmicament un projecte ja que el diners que aportem es gestionen conjuntament.

La primera setmana la va dedicar a organitzar els treballs amb la comunitat rural que hi participa activament. Van visitar l’alcalde, el subprefecte i el cap de la comunitat rural. La implicació de les autoritats ha estat del tot positiva i assegura l’agilització del tràmits burocràtics.

S’ha de tenir en compte que en poques setmanes s’ha d’iniciar una altra fase. Es tracta de la construcció d’una granja de pollastres i gallines. En aquest cas es necessita sol i aquest és un bé valiosíssim per a les comunitats rurals. La bona predisposició obtinguda facilitarà la gestió. D’altra banda es compta amb uns bons col·laboradors ja que la comunitat disposa d’un APA, Associació de Pares i Mares d’Alumnes i d’un GIE, Grup d’Interès Econòmic creat per a les dones, ambdues entitats motivades vers el projecte.

A més de l’aportació econòmica i professional de cara a la construcció en sí, el projecte vol que la inversió repercuteixi directament en la població. S’ha comprat una màquina de fer blocs de microciment i teules que es quedarà a la comunitat que els servirà per millorar el seus propis habitatges, a més d’iniciar una activitat econòmica amb la venda del material.

A banda dels blocs, la resta es fa manualment, sense maquinària. No hi ha formigoneres, el ciment es fa a mà i els fonament s’excaven a pic i pala. A banda d’algunes matèries primeres com el ferro, els materials tots provenen de la regió.

A l’Aula Oberta ara hi col·laboren sis arquitectes. La intenció és que el projecte estigui llest a la primavera ja que se celebraran unes festes que només es fan cada 40 anys i s’espera que hi acudeixi moltíssima gent.