Vic acull més de 1.000 professionals a la "Jornada 0-3: On tot comença" per impulsar una reforma de l’educació infantil

Una trobada formativa i reivindicativa posa en el centre l’etapa 0-3 i presenta una Iniciativa Legislativa Popular per garantir la qualitat, l’equitat i el reconeixement professional

Organitzadors i participants de la Jornada 0-3: On tot comença celebrada a Vic.
Organitzadors i participants de la Jornada 0-3: On tot comença celebrada a Vic

Aquest dissabte 31 de maig, més de 1.000 professionals de 37 comarques catalanes s’han reunit a Vic en la Jornada 0-3: On tot comença. Aquesta convocatòria, sorgida i liderada pel propi col·lectiu professional, compta amb el suport institucional de l’Ajuntament de Vic, la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) i l’Ajuntament de Santa Eugènia de Berga. El grup impulsor de la iniciativa està format per les escoles bressol municipals de Vic (EBMV), docents i investigadores del campus Vic de la UVic-UCC i la llar d’infants Ralet Ralet de Santa Eugènia de Berga.

La jornada ha combinat tallers formatius, activitats lúdiques per a infants, ponències i un espai de debat i reivindicació que ha servit per presentar i donar impuls a una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) que vol reformar la Llei d’Educació de Catalunya (12/2009) i el Decret 282/2006, que regula el primer cicle d’educació infantil.

Per fer-ho, diversos professionals del sector es van aplegar per treballar en una nova proposta de decret que avui s’ha presentat a L’Atlàntida de Vic i que, en els pròxims dies, s’espera que entri a tràmit al Parlament de Catalunya. Tal com s’ha explicat durant la jornada, un dels requisits perquè això sigui possible és reunir, com a mínim, 50.000 firmes.

L’etapa 0-3: un moment clau per al desenvolupament humà i social

La jornada ha comptat també amb una taula rodona amb experts del sector que ha permès presentar arguments científics que constaten que els primers tres anys de vida són fonamentals per al desenvolupament cognitiu, emocional i social dels infants. Uns arguments que han estat exposats per experts de referència com Alfredo Hoyuelos, doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació i investigador reconegut internacionalment; Maria Antonia Riera, doctora en Pedagogia i responsable del Grup de Recerca en Primera Infància de la UIB; i Battista Quinto Borghi, doctor en Educació Infantil i professor associat a la Universitat de Bolzano, amb experiència en direcció i pedagogia d’escoles bressol a Itàlia.

La part central de la Jornada 0-3: On tot comença ha arribat quan les tres mestres que han liderat aquesta iniciativa - Glòria Olmos, Anna Vila i Berta Vila - han exposat les demandes dels professionals d’educació infantil que es recullen a la ILP i han contextualitzat els motius pels quals es defensa aquesta reforma de la llei.

jornada 0-3 (2).JPG

Anna Vila, mestra i directora de la llar d’infants Ralet Ralet de Santa Eugènia de Berga, ha explicat que la proposta “es va debatre internament fins a arribar a acords” i ha assegurat que “totes teníem les nostres mirades i cadascuna ha renunciat a diferents matisos”. Vila també ha explicat que el 22 d’abril d’aquest any van visitar el Parlament de Catalunya per tal de donar a conèixer la ILP “i evidenciar el malestar de la desconsideració que hi ha per aquesta etapa”. Anna Vila ha qualificat la jornada de “festiva, perquè som més de 1.000 persones reunides” i també “reivindicativa, perquè impulsem un nou canvi al qual no renunciarem fins a veure’n els resultats”.

En el torn de paraula de Berta Vila, doctora en Innovació i Intervenció Educativa i coordinadora del Màster en Pedagogia Montessori de la UVic-UCC, ha fet saber que Espanya “és un dels quatre països d’Europa amb les pitjors condicions en l’etapa d’educació infantil” i que “es necessiten més mestres i educadores a l’etapa 0-3 per poder fer correctament els processos d’aprenentatge”. Vila ha qualificat la proposta de la ILP com una “reivindicació justa, per una etapa oblidada”.

Glòria Olmos, mestra i directora de les Escoles Bressol Municipals de Vic, ha iniciat la seva intervenció tot dient que “ja fa molts anys que sabem que no és discutible afirmar que l’etapa infantil és crucial per a la vida dels infants” i ha exposat una sèrie de demandes, d’entre elles “un sou digne” en tant que “l’etapa més significativa pel desenvolupament humà té el pitjor reconeixement professional”. Olmos també ha posat en valor la professió de les mestres i educadores assegurant que “els nostres fruits els veiem en el desenvolupament de l’infant i en l’acompanyament de les famílies”. Finalment, Olmos ha animat al públic que omplia L’Atlàntida a “ser valents i valentes, a creure en els professionals i en posar l’infant al centre de l’etapa educativa”.

La proposta de reforma de l’etapa infantil també compta amb el suport de diverses institucions, com és el cas de l’Ajuntament de Vic i la UVic-UCC, tal com s’ha reflectit en les intervencions de la degana de la Facultat d’Educació, Traducció, Esports i Psicologia de la UVic-UCC, Mila Naranjo, el rector de la UVic-UCC, Josep-Eladi Baños, i la regidora d’Educació i Joves de l’Ajuntament de Vic, Elisabet Franquesa.

La degana Mila Naranjo s’ha adreçat als professionals del sector realçant la seva tasca, “essencial i una de les més importants que existeixen i que així s’hauria de reconèixer” i ha afegit que “la vostra feina és la base sobre la qual s’afirma el futur de les vostres generacions”.

Per part del rector Josep-Eladi Baños, s’ha referit a la jornada com “un dia de reflexió i compromís, una jornada que ha volgut generar reflexió i demanar uns mínims”.

Finalment, la regidora Elisabet Franquesa ha fet una crida a tots els professionals i institucions a “ajudar-nos a fer aquesta feina, és una responsabilitat compartida” i ha conclòs dient que “si estimem l’educació i tenim la voluntat de millorar-la, hem de sumar”.

elisabet franquesa.JPG

Propostes i reptes clau de la Iniciativa Legislativa Popular

La ILP proposa una reforma profunda basada en catorze mesures que reclamen que totes les hores a l’escola bressol siguin considerades educatives, incloses les activitats quotidianes com el descans i els àpats. També demana que es reconegui la planificació i organització d’aquestes activitats com a part essencial de la feina educativa. La formació dels professionals ha de ser específica i suficient per garantir una resposta de qualitat, i els centres han de poder adaptar els seus models a les necessitats reals dels infants i garantir una jornada laboral adequada per al personal educatiu.

Es proposa que cada grup d’infants compti amb almenys dues educadores simultànies i que hi hagi la figura d’un psicopedagog o psicòleg per donar suport i fer un seguiment dels infants. També es demana temps no lectiu per a la preparació pedagògica, recursos adequats per atendre la diversitat i una formació inicial alineada amb la complexitat de l’etapa.

La ILP reclama una millor organització del temps, agrupaments i ràtios adequades, sous dignes i un reconeixement professional just, especialment en els entorns de poblacions petites, on cal garantir la continuïtat i qualitat dels serveis.

Aquestes mesures s’articulen en vuit reptes clau: reconèixer totes les hores com educatives; ajustar el temps de permanència dels infants als seus ritmes; millorar la formació i organització dels professionals; garantir recursos per a la diversitat; revisar titulacions i perfils professionals; assegurar temps per a tasques pedagògiques; revisar ràtios i agrupaments amb atenció especial a la neurodiversitat, i aconseguir un reconeixement digne per a aquest col·lectiu.

Pròxims passos: Campanya de recollida de signatures

En els pròxims dies, s’activarà la campanya de captació de firmes d’adhesió a la ILP, amb l’objectiu de recollir el suport necessari perquè aquesta reforma sigui una realitat. Aquesta iniciativa comptarà amb la participació activa d’almenys una persona per comarca catalana, que actuarà com a referent local per difondre, mobilitzar la ciutadania i recollir les adhesions.

Aquest pas serà fonamental per consolidar el compromís social amb l’etapa 0-3, posant en valor la importància d’una educació infantil de qualitat, equitativa i amb un reconeixement professional digne.