Història de les mans

«Història de les mans» és una exposició de la Diputació de Barcelona, del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). En l’origen de la història de la humanitat hi són les mans. Unes mans que es distancien del terra i que s’alliberen de la necessitat biomecànica d’avançar tocant el sòl, de sostenir un pes propi, fins aleshores repartit entre quatre extremitats. En l’origen de la història de l’art europeu també hi són les mans. Moltes mans humanes, probablement de dones, siluetades a la paret d’una cova cantàbrica, una de les quals, amb 37.300 anys d’antiguitat, constitueix una de les pintures rupestres més antigues d’Europa. L’exposició «Història de les mans» revisa alguns aspectes destacats de la història cultural de les mans i de la nostra relació tàctil amb el món, a partir d’un diàleg entre obres d’art contemporani d’artistes actuals i una selecció de peces del romànic, el gòtic, el Renaixement, el barroc i l’art modern procedents de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Les obres reunides ens conviden a pensar sobre les formes de comunicació, producció, relació i coneixement que al llarg dels temps s’han articulat a través de les mans i del contacte. L’exposició també dedica atenció a la progressiva evolució, en temps recents, cap a una cultura digital en què la manualitat conviu amb formes de relació fonamentades en el contacte dactilar i en la mediació de dispositius i pantalles tàctils, les quals mitiguen i transformen la nostra relació física amb els objectes, les persones i altres elements del nostre entorn. Alexandra Laudo (comissària)

  • Història de les mans
  • 2023-06-03T00:00:00+02:00
  • 2023-08-29T23:59:59+02:00
  • «Història de les mans» és una exposició de la Diputació de Barcelona, del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC). En l’origen de la història de la humanitat hi són les mans. Unes mans que es distancien del terra i que s’alliberen de la necessitat biomecànica d’avançar tocant el sòl, de sostenir un pes propi, fins aleshores repartit entre quatre extremitats. En l’origen de la història de l’art europeu també hi són les mans. Moltes mans humanes, probablement de dones, siluetades a la paret d’una cova cantàbrica, una de les quals, amb 37.300 anys d’antiguitat, constitueix una de les pintures rupestres més antigues d’Europa. L’exposició «Història de les mans» revisa alguns aspectes destacats de la història cultural de les mans i de la nostra relació tàctil amb el món, a partir d’un diàleg entre obres d’art contemporani d’artistes actuals i una selecció de peces del romànic, el gòtic, el Renaixement, el barroc i l’art modern procedents de la col·lecció del Museu Nacional d’Art de Catalunya. Les obres reunides ens conviden a pensar sobre les formes de comunicació, producció, relació i coneixement que al llarg dels temps s’han articulat a través de les mans i del contacte. L’exposició també dedica atenció a la progressiva evolució, en temps recents, cap a una cultura digital en què la manualitat conviu amb formes de relació fonamentades en el contacte dactilar i en la mediació de dispositius i pantalles tàctils, les quals mitiguen i transformen la nostra relació física amb els objectes, les persones i altres elements del nostre entorn. Alexandra Laudo (comissària)
Antoni Muntadas, Gestes [detall], 2003 © Muntadas, VEGAP, Barcelona, 2022.
Antoni Muntadas, Gestes [detall], 2003 © Muntadas, VEGAP, Barcelona, 2022

Per a públic adult • Mirades tàctils. Una aproximació al passat i al present a través de les mans Visita comentada i dialogada per a adults (a partir de 16 anys). Durada: 1 h Dissabte 3 de juny, a les 17 h i dimecres 28 de juny, a les 18 h Per a grups familiars • Una mà d’històries Visita dinamitzada per a famílies amb nens/es a partir de 5 anys (preferiblement) Durada: 1 h i 30 min ACTIVITATS VINCULADES Espectacle i taller de dansa Dit dit • A càrrec de CondeGalí B.L. Per a públic familiar amb nens/es a partir de 6 anys (preferiblement). Durada: 1 h Dilluns 26 de juny, a les 17. 30 h Conferència «Amb la vista als dits» • Amb Marc Sureda, conservador del MEV. Museu d’Art Medieval Dijous 13 de juliol, a les 18.30 h

Exposició