UNA BIBLIOTECA OBERTA AL BARRI

Noves accions a la Biblioteca del Montseny per millorar el sentit de pertinença del barri des de la perspectiva dels infants.

Infants de la Biblioteca Montseny realitzant el taller de ràdio dirigit per Ràdio Clota.
Infants de la Biblioteca Montseny realitzant el taller de ràdio dirigit per Ràdio Clota

El barri és l'espai de quotidianitat, de relació i convivència més pròxim per a les persones que hi viuen, per això té un gran valor com a motor de transformació social, sempre hi quan hi hagi cohesió, participació i sentiment de pertinença.

Per millorar aquest sentiment de pertinença i de participació inclusiva, aquest trimestre els infants de la Biblioteca del Montseny han iniciat diverses accions al barri per fomentar participació de les famílies i la comunitat en general i així poder-e fer una mica més seu el barri totes les qüestions que se'n deriven.

La primera ha estat el taller de ràdio conduït per Ràdio Clota, on les joves de la Biblioteca varen poder expressar les seves inquietuds sobre temàtiques que els afecten des de la proximitat com ara el racisme, la falta d'oportunitats, l'abandonament escolar però d'altres també més globals com ara les guerres, l'escalfament global, etc. El taller de Ràdio Clota va servir per construir un espai on compartir, expressar-se i reivindicar idees que els preocupen i reflexionar sobre les causes que ho provoquen.

La segona ha estat un taller de fotografia analògica amb l'objectiu de construir un relat de barri. En aquest cas, els infants varen sortir al barri amb una càmera analògica per captar moments quotidians o punts simbòlics que ells consideren representatius per el propi barri. El resultat varen ser un seguit de fotografies que un cop impreses es varen convertir en postals on els infants varen escriure-hi missatges per expressar què significa per ells la Biblioteca del Montseny. Posteriorment les postals es varen repartir per totes les bústies del barri perquè la gent del barri  pogués conèixer una mica la tasca del projecte socioeducatiu i empatitzar amb el sentiment dels infants. 

Durant tot el trimestre els infants també han participat de tallers amb la Biblioteca Pilarin Bayés, l'Associació Fera Ferotge o l'Associació Terra Fèrtil per conèixer i aprendre a relacionar-se amb l'entorn de manera respectuosa i sostenible i fer xarxa amb entitats locals. A banda, i per implicar les famílies en l'educació dels seus fills i filles, també s'ha creat un grup de mares per poder fer sortides i participar en activitats ciutadanes com és el Cine Club Xic, però també per parlar català i fomentar la seva participació en l'espai públic.

Aquestes accions es culminaran a finals de curs amb la creació d'un mural col·lectiu amb la implicació de la gent del barri. Es tractarà d'un procés creatiu on l'objectiu és crear un espai inclusiu i accessible perquè les persones puguin expressar-se a través de l'art mural. Amb la creació d'aquest mural es treballaran valors com la diversitat, la igualtat, la inclusió, el respecte, l'apoderament i la sensibilitat cultural.

Amb aquestes accions es posa de manifest que la tasca del projecte socioeducatiu de la Biblioteca del Montseny va més enllà del suport educatiu dels infants i aposta per una tasca més comunitària de cohesió i pertinença al barri.