Acaba la primera fase en la reorientació del projecte Punt de partida
La implicació de les famílies és una de les innovacions del projecte
Aquesta setmana finalitza la primera fase en la reorientació del projecte Punt de Partida, en la que han participat 29 alumnes de 3r i 4rt d’ESO dels col·legis Sagrat Cor, Escorial i Fedac Vic - Pare Coll.
El Punt de Partida, nascut l’any 2003, és una proposta destinada a alumnes de 4rt d’ESO i, en casos excepcionals, alumnes de 3r d’ESO que presenten dificultats a l’hora de seguir els continguts ordinaris de l’escola, de manera que es planteja una adaptació d’algunes assignatures i es complementa amb la possibilitat de fer pràctiques en empreses unes hores a la setmana.
Durant el curs 2014/15 es va estar treballant per a la millora del projecte, per una banda, incorporant el treball per competències com a metodologia que contribueix al desenvolupament de les competències bàsiques i transversals dels alumnes i, per l’altra, incorporant la implicació de les famílies com agents necessaris en l’acompanyament i suport de l’alumnat participant.
Pel que fa al primer aspecte innovador, durant aquest primer trimestre els alumnes han assistit a una sessió setmanal per a l’acompanyament i orientació acadèmica i professional. En els tallers, els nois i noies han tingut l’oportunitat d’identificar i posar en pràctica les pròpies habilitats, coneixements i destreses; com a estratègia per prendre consciència de la necessitat de millora en les seves competències, posant en valor la formació com a base per a una satisfactòria incorporació al mercat de treball.
Al llarg de les sessions, els joves estudiants per una banda han pogut conèixer l’estat actual del mercat de treball i aproximar-se a alguns oficis i, per l’altra, analitzar i identificar les pròpies competències.

Algunes sessions s’han dedicat a fer un tastet d’oficis per tal de conèixer de més a prop diferents sectors professionals. D’aquesta manera, els alumnes han visitat l’Institut de Vic, on a més van tenir l’oportunitat de conèixer les instal·lacions del centre, han rebut una xerrada informativa sobre itineraris acadèmics i condicions per a l’accés. També han tingut l’oportunitat de conèixer l’experiència de joves i emprenedors del municipi dins els sectors d’atenció a les persones (a càrrec de la Paula Prims titulada en Grau Mitjà d’Auxiliar d’Infermeria i la Loubna Jayhi, estudiant de Grau Superior d’Integració Social), comerç (a càrrec de la Bibiana Becerra de la botiga B&B Altier Vic i de la Cristina Hidalgo, titulada en Grau Mitjà de Comerç), i administració (Jessica Sánchez i la Nariman Kardaddech titulada i estudiant, respectivament, GS Administració i Finances).
El resultat d’aquest treball s’està presentant aquesta setmana als alumnes, a través d’una tutoria individual entre el tutor/a, l’alumne/a, la família i tècnic/a responsable del projecte, en la que es plantegen els objectius que el jove haurà de treballar durant l’estada de pràctiques a l’empresa, que començarà a partir d’aquest mes de gener, i en la que caldrà posar en pràctica les pròpies competències, millorant i/o reforçant aquelles que s’han detectat com a punts forts i febles durant la primera fase del projecte.

Pel que fa al segon aspecte innovador que hem esmentat, enguany s’ha incorporat el paper de les famílies posant en valor la seva tasca educativa i d’acompanyament en la presa de decisions dels seus fills/es a nivell acadèmic i professional. Durant el mes de novembre s’han dut a terme dues sessions de treball amb les famílies per tal d’oferir-los recursos i estratègies en aquesta tasca d’acompanyament.