La responsabilitat de l’administració local en el plantejament i concreció de les polítiques educatives
XXIIIè Fòrum Local d’Educació: Fem l’agenda
Com a integrants del Servei d'Educació de Catalunya, els ajuntaments juguen un paper clau a l'hora de garantir que les oportunitats educatives arribin per igual a tot el territori i a tota la ciutadania, mitjançant una multiplicitat de recursos i serveis que contribueixen a preservar la cohesió social i la igualtat d'oportunitats.
És per aquest motiu que la Diputació de Barcelona promou el Fòrum Local d’Educació, que enguany arriba a la seva XXIII edició amb l’objectiu d’oferir un espai de debat i reflexió al servei de polítics, directius i tècnics municipals per tal d’abordar les principals preocupacions i oportunitats dels ens locals en l’àmbit de les polítiques educatives. Enguany la jornada s’ha centrat en reduir l'abandonament escolar prematur i la necessitat d'augmentar l'èxit educatiu
Des de la Regidoria d’educació aquesta jornada esdevé una oportunitat per conèixer, i donar a conèixer, experiències innovadores que poden ésser d’especial interès en el seu afany per donar resposta a les necessitats educatives i acadèmiques dels infants i joves de la nostra ciutat.
En aquest sentit, aquest afany de millora contínua, sumat a la relació mantinguda amb els centres educatius (la qual cosa ha fet possible conèixer de ben a prop les necessitats i dificultats que es troben les escoles i instituts de la ciutat), és el que ha portat a la Regidoria d’educació a posar a l’abast dels centres algunes propostes innovadores com és ara la comissió 0-6, la implementació del Projecte Educatiu de Ciutat i el Pla educatiu d’entorn, les sessions de formació amb experts o projectes per garantir les transicions educatives, com és ara el Dispositiu Local d’Inserció, entre molts d’altres.
La ponència que enguany ha encetat la jornada, presentada per en Rafael Homet, Diputat delegat d’educació, ha anat a càrrec Josep Bargalló, coordinador de l'àmbit no universitari de l'Institut de Ciències de l'Educació de la URV, qui s’ha centrat en “La responsabilitat dels ajuntaments i l’entorn dins el Servei d’Educació de Catalunya”.
Les següents taules de treball s’han centrat, en un primer torn, en els reptes dels governs locals en l’horitzó 2020 i en què hi ha participat càrrecs electes de diferents municipis de la demarcació, i en un segon torn amb dues taules de debat “Garantir l’èxit educatiu des de la proximitat” i “Estratègies contra l’abandonament escolar prematur”.
Aquest compromís municipal vers les polítiques educatives no està exempt de reptes. Reptes que tenen molt a veure amb la necessitat d'avançar en la cooperació amb la resta d'administracions educatives i també amb el reforçament de la col·laboració amb el conjunt d'agents educatius del territori. A més, creiem que cal vincular aquesta dimensió amb la contribució dels ajuntaments a dues de les principals preocupacions de la nostra societat en relació amb l'educació: reduir l'abandonament escolar prematur i la necessitat d'augmentar l'èxit educatiu.
La voluntat d'aquesta jornada és, doncs, posar sobre la taula i reflexionar al voltant del moment en què es troben les polítiques educatives locals, dels nostres punts forts i febles i de com veiem el paper que poden i volen jugar els ajuntaments els propers anys, com a administracions compromeses amb l'educació.