Tècnics municipals es reuneixen per valorar la primera fase d’implementació del projecte “La maleta de les famílies”
Un projecte pilot per al suport i orientació a les famílies
El passat divendres dia 3 de juliol tècnics i tècniques de l’Àrea d’educació de vuit Ajuntaments de la demarcació de Barcelona i de la Diputació de Barcelona, es van reunir per fer un balanç de la primera fase d’implementació del projecte pilot La maleta de les famílies que, en el cas de Vic, ha estat acollit per dos centres de secundària de la ciutat.
El Projecte, que es va posar en marxa el passat dia 17 de març, té per objectiu contribuir a la reducció de l'abandonament escolar prematur de l'alumnat de secundària, fomentar el paper cabdal de les famílies en les transicions educatives dels seus fills, i alhora contribuir a potenciar una xarxa de relacions i col·laboració entre els ajuntaments i els centres educatius.
Els 28 centres educatius participants en aquesta primera prova pilot han tingut tres nivells diferents de suport i acompanyament. En la primera modalitat, les famílies han tingut l'oportunitat de participar en tallers, tutories individuals i seguiment posterior per part de l'Ajuntament per tal de conèixer la situació dels seus fills/es un cop finalitzat 4rt d'ESO. En la segona modalitat, les famílies han assistit a tallers i gaudiran també d'un seguiment posterior. En la tercera modalitat, les famílies obtindran tan sols un seguiment posterior.
La implementació simultània d'aquestes tres modalitats als diferents centres educatius implicats, busca conèixer l'impacte i nivell d'eficàcia que suposa dur a terme cada tipologia d'acompanyament i suport a les famílies. D'aquesta manera, un cop obtinguts els resultats, es valorarà la modalitat més adequada per així poder elaborar un projecte que respongui a les necessitats de les famílies, amb la finalitat de millorar aquest acompanyament en la presa de decisions dels seus fills/es.
Durant aquest curs, els dos centres de secundària de Vic que s'han adherit al programa, l'Institut Jaume Callís i l'Institut la Plana, han seleccionat 10 famílies respectivament amb alumnes de 4rt d'ESO, les quals han gaudit de la primera i segona modalitat d'acompanyament que ofereix el projecte pilot.
El projecte està basat en una experiència implementada a França, La mallette des parents, considerada com a bona pràctica per la Comissió Europea atès que ha generat impactes molt destacats sobre les taxes d'abandonament escolar prematur en aquest país. Per aquesta raó, ha estat proposat a la ciutat de Vic, entre d’altres, dins el Pla Pilot d’Orientació 2014-2016 de suport a les transicions educatives, que la Diputació de Barcelona ha engegat per contribuir a la reducció de l’abandonament prematur a la demarcació de Barcelona.
La reunió que es va fer el dia 3 de juliol va servir doncs, per conèixer i fer balanç d’aquesta primera fase d’implementació del projecte, en què s’han dut a terme tallers grupals i tutories individuals amb les famílies per part d’Educaweb, així com s’han dissenyat i dut a terme accions per l’avaluació del projecte per part de l’Institut Català d’Avaluació de Polítiques públiques, Ivàlua. Aquesta trobada de tècnics va servir també per establir les pautes de treball que caldrà seguir en la segona fase, és a dir, els protocols per al seguiment de les famílies que es durà a terme per part dels Ajuntaments implicats (Barcelona, Castelldefels, Granollers, Mataró, St. Boi de Llobregat, Terrassa, Vic i Vilafranca del Penedès) al principi, mitjans i finals del curs escolar 2015/16.
16 de juliol de 2015