A partir del 7 d'octubre, comencen les obres de desdoblament de la línia R3 que provocaran la interrupció del servei de tren a Vic durant 16 mesos

Les obres s'allargaran fins al gener de 2027, període en el qual els usuaris de tren de la línia R3 de Renfe amb sortida o destinació Vic, hauran d'utilitzar els autobusos com a servei alternatiu mentre durin les obres. Mentrestant, l’Ajuntament de Vic reclama un pla alternatiu realista i digne per afrontar aquest tall: oferir més autobusos, una millor coordinació i informació precisa per als viatgers

Estació de Renfe de Vic, dies abans d'iniciar les obres de desdoblament de la R3.
Estació de Renfe de Vic, dies abans d'iniciar les obres de desdoblament de la R3

L’Ajuntament de Vic reclama un pla alternatiu realista i digne per afrontar el tall prolongat de la línia ferroviària R3 que afectarà el tram entre Montcada i La Garriga a partir del 7 d’octubre de 2025 i durant 16 mesos, fins al gener de 2027. Aquest tall es produeix arran de les obres de desdoblament que es duran a terme a la línia R3 de Renfe entre Parets del Vallès i La Garriga, una actuació que servirà per duplicar la via en un tram de 17 quilòmetres. Les obres també inclouen la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació.

Aquestes obres es dividiran en dues fases. Una primera que comença aquest octubre i que s’allargarà fins al maig de 2026, provocant la interrupció del servei de trens entre Montcada Bifurcació i la Garriga. La segona fase es preveu que s’iniciï el maig de 2026 i fins al gener de 2027, moment en què el tall serà entre Mollet-Sant Rosa i la Garriga. Per a les persones usuàries de Vic, les afectacions seran pràcticament les mateixes. A banda d’aquests períodes esmentats, durant el cap de setmana del 4 i 5 d’octubre hi haurà afectacions ferroviàries entre les estacions de Vic i la de Balenyà-Tona-Seva.

Les obres tindran un impacte directe pel que fa als desplaçaments entre Vic i Barcelona, ja que no hi haurà accés ferroviari directe a la ciutat, afectant als desplaçaments tant de residents com els d’estudiants, persones treballadores i visitants que es desplacen diàriament a Vic.

L’alcalde de Vic, Albert Castells, destaca que la línia R3 és una infraestructura “vital per a les comarques d’Osona, el Vallès Oriental, el Ripollès, la Garrotxa i la Cerdanya i per al conjunt del país, ja que ens connecta amb França” i valora positivament la tasca de l’Oficina Tècnica de l’R3: “Sovint es parla d’aquelles persones que marxen de Vic cap a Barcelona, però no es té en compte els milers d’estudiants i treballadors que arriben cada dia a la ciutat”. En aquesta línia, Castells reclama “un pla alternatiu realista i digne, amb més busos, millors freqüències i un servei que tingui en compte totes les persones que confien en aquesta línia cada dia”.

El regidor de Mobilitat, Guillem Membrives, alerta que “el tall és un exemple clar de retard i deixadesa: havia de durar 8 mesos i finalment en durarà 16”. Membrives afegeix que “les alternatives es concentren sobretot cap a Barcelona, però també cal garantir més connexió amb el Vallès, especialment pensant en la UVic-UCC”. En aquest sentit, el regidor de Mobilitat mostra preocupació pel que fa a “l’impacte d’un elevat nombre d’autobusos a la ciutat, motiu pel qual reclamem informació clara, real i anticipada per a les persones usuàries, amb informadors a les estacions”. Guillem Membrives també ha volgut recalcar la tasca de la Promoció del Transport Públic (PTP) i Perquè no ens fotin el tren, “dues entitats que fa anys que lluiten per la millora de la R3, reclamant qüestions raonables, estudiades i amb lògica a qui volem mostrar tot el suport, a banda de validar les seves demandes”.

El primer cap de setmana d’octubre hi haurà afectacions entre Vic i Balenyà-Tona-Seva

Afectacions del cap de setmana del 4 i 5 d’octubre

Durant el primer cap de setmana d’octubre de 2025, dissabte 4 i diumenge 5, començaran les primeres afectacions. Els trens entre Vic i Balenyà-Tona-Seva no circularan a causa de les obres de millora de la infraestructura, durant tot el cap de setmana.

Per minimitzar les afectacions, Renfe habilitarà un servei alternatiu per carretera amb 10 autobusos al dia, que oferiran fins a 15.000 places diàries, amb una freqüència de 30 minuts i un trajecte aproximat de mitja hora.

Els horaris del servei alternatiu seran:

  • Sortides des de Vic: el primer autobús sortirà a les 05.59 h i l’últim dependrà de l’arribada de l’últim tren.
  • Sortides des de Balenyà-Tona-Seva: el primer autobús sortirà a les 06.19 h i l’últim també dependrà de l’arribada de l’últim tren.

Es pot consultar el detall de les afectacions en aquest enllaç.

El dilluns 6 d’octubre, el servei ferroviari es prestarà amb normalitat abans de l’inici del tall prolongat entre Montcada i La Garriga.

 

Afectacions de llarga durada, des de l’octubre de 2025 i fins al gener de 2027

Afectacions a partir del 7 d’octubre de 2025
Serà a partir del 7 d’octubre de 2025 quan arribarà l’afectació més important del tall de la línia R3, amb canvis importants en la circulació de trens i noves opcions per carretera. El servei ferroviari es mantindrà entre La Tor de Querol i La Garriga. Entre La Garriga i Montcada Bifurcació s’habilitarà un autobús de transbord amb connexió posterior amb la línia R4 i el metro cap a Barcelona.

Per tal d’oferir una alternativa a les persones usuàries, Renfe habilitarà serveis alternatius d’autobusos directes per carretera:

  • Vic – Barcelona (Fabra i Puig): freqüència cada 15 minuts, amb sortides des de Vic i des de l’estació Fabra i Puig de Barcelona, en ambdós sentits.
  • Centelles – Barcelona (Fabra i Puig): freqüència cada 30 minuts; des de Centelles es podrà enllaçar amb tren fins a Vic.

La flota reforçada de Renfe comptarà, cada dia, amb 58 autobusos, que suposen unes 43.500 places diàries, totes adaptades per a persones amb mobilitat reduïda. Durant el tall, es recomana prioritzar aquests serveis directes per carretera, ja que ofereixen més comoditat i connectivitat respecte al transbord ferroviari.

Es pot consultar el detall de les afectacions en aquest enllaç.

 

Les obres permetran una millora de la freqüència de trens a la línia R3

Les obres que es duran a terme des d’aquest mes d’octubre, han de finalitzar oferint millores significatives per a la ciutat de Vic i per a tots els seus usuaris de tren. Així, Renfe preveu sumar 31 noves freqüències setmanals a la línia R3, de les quals hi haurà 17 trens amb origen o destinació Vic, 12 des de o fins a Ripoll, i 2 més fins o des de La Molina. A banda de l’increment de la freqüència ferroviària, hi haurà més personal d’assistència tècnica a via.