La Prèvia del Medieval tanca una edició marcada per la bona acollida, les noves propostes i el cel com a fil conductor

L’acceptació de les més de trenta activitats d’enguany demostra que La Prèvia del Medieval ja és una cita esperada pel públic i en reforça el futur com a espai de descoberta, reflexió i experimentació al voltant del patrimoni medieval

L’artista Amanda Mur va omplir la Cripta de la Catedral amb un directe íntim i tel·lúric.
L’artista Amanda Mur va omplir la Cripta de la Catedral amb un directe íntim i tel·lúric

La Prèvia del Medieval ha posat punt final a quatre dies d’activitat a Vic amb bona resposta per part del públic i una participació diversa, amb perfils i edats variades. L’edició d’enguany, centrada en la temàtica del cel, ha combinat ciència, art, espiritualitat i natura, i ha permès explorar la relació entre l’univers i el patrimoni des de mirades contemporànies.

El tret de sortida va ser el dijous 27 de novembre i les activitats amb inscripció prèvia ja havien exhaurit totes les places, un indicador clar de l’interès per les propostes programades impulsades conjuntament per l’Organisme Autònom de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic i el MEV, Museu d’Art Medieval. En algunes activitats, minuts abans de començar, s’hi van formar cues per accedir-hi, fet que reafirma la bona acollida del programa i la curiositat del públic per aquesta mirada contemporània sobre el patrimoni medieval.

La programació d’enguany, amb més d’una trentena d’activitats, ha ofert propostes molt variades amb una clara voluntat formativa, pensades per acostar el patrimoni medieval a les noves generacions i fomentar l’aprenentatge a través de l’experiència. Els tallers han tingut un paper experimental, amb propostes vinculades a l’univers, la matèria i l’herència medieval. La cursa d’orientació, una de les novetats d’aquest any, ha reunit 50 participants, que han descobert el territori des d’una altra perspectiva. Abans del tret de sortida, una vintena d’infants de la Unió Excursionista de Vic també s’hi van voler afegir i van completar la prova d’orientació. Les conferències i les presentacions de llibres han reforçat la dimensió més divulgativa, mentre que les visites guiades han permès redescobrir espais i històries de la ciutat. També hi ha hagut un espai destacat per al públic familiar, amb tallers de cal·ligrafia medieval i astrobotànica, així com danses i jocs medievals a la plaça Antoni Gaudí.

En l’àmbit gastronòmic, El cel al plat ha permès explorar la dietètica i el simbolisme dels aliments medievals mitjançant una conferència de David Colom i un tast que va posar en valor la recerca històrica aplicada a la cuina actual. El menú, elaborat pels alumnes de l’Escola d’Hostaleria d’Osona i servit amb vaixella inspirada en banquets medievals creada per l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic, va incloure brou, cebes farcides d’ocells, capó amb raïm i vi dolç, salsa llimonea, salsa d’oques, mig raust de pomes i menjar blanc. L’àpat es va acompanyar amb la beguda medieval per excel·lència, l’hidromel, produïda especialment per a La Prèvia. D’altra banda, el taller Plats estrella del Medieval, conduït per Cesc Molera, cap d’estudis de l’Escola d’Hostaleria d’Osona, i Núria May, cuinera i assessora gastronòmica, va permetre descobrir curiositats, ingredients i tècniques pròpies de les cuines de l’alta noblesa medievals, a més de cuinar alguns plats de l’època.

En clau musical, el concert del Projecte Astrolabi va omplir l’Església de la Rodona en un ambient íntim i immersiu, combinant jazz fusió, psicodèlia i projeccions al sostre que transformaven l’espai en un autèntic univers visual. També ha tingut una bona acollida el concert d’Amanda Mur, que ha tornat a Vic després d’haver captivat el públic al Mercat de Música Viva. Amb un directe íntim, on el folklore conviu amb textures electròniques, l’artista va oferir un dels moments més sensibles i tel·lúrics del programa. La proposta Jazz a les fosques amb l’Ignasi Terraza Trio completa aquest bloc musical amb una experiència 

sonora propera i evocadora marcada per la particularitat que tant el pianista com el bateria eren invidents, un fet que va generar una connexió molt especial amb el públic i va convertir l’actuació en un moment d’escolta profunda i compartida.

La part artística i patrimonial ha continuat amb propostes com Circular la fe, la instal·lació audiovisual i musical de La Clota que revisita la memòria de Santa Maria de la Rodona, i l’espectacle de titelles japonesos per a adults Pau i Treva, de la companyia Príncep Totilau, que combina narrativa i espiritualitat per reconnectar amb l’imaginari medieval i que ha servit per tancar el cicle d’activitats de La Prèvia, que s’ha allargat fins avui diumenge 30 de novembre.

Segona Trobada de Mercats Medievals

Paral·lelament, el dijous 27 de novembre es va celebrar al MEV la Segona Trobada de Mercats Medievals de Catalunya, que va reunir una quarantena de participants vinculats a l’organització de fires i mercats d’arreu del territori. La convocatòria va confirmar la necessitat d’un espai on compartir visions, establir complicitats i analitzar els reptes que afronta el sector. Els participants van expressar la voluntat de continuar treballant plegats i van valorar molt positivament aquest punt de trobada professional, que es consolida com una activitat que enceta la programació de La Prèvia del Medieval.

La jornada va comptar amb una varietat de propostes, començant per l’experiència de Mercat Medieval amb la participació del Festival Terra de Trobadors de Castelló d’Empúries, així com una sessió de trobades ràpides entre els participants per compartir inquietuds i projectes. També una ponència inspiradora a càrrec de Núria Bàguena, experta en patrimoni culinari, que ha aprofundit en la gastronomia medieval i el seu valor cultural.

Un dels moments centrals de la jornada va estar la taula rodona, integrada per cinc perfils que representaven difents àmbits temàtiques i estructurals del món de les fires i mercats medievals, convertits simbòlicament en consellers de regne per compartir mirades i experiències. Sílvia Badosa, gerent de l’Organisme de Fires i Mercats de Vic, va aportar la visió del Mercat Medieval de Vic com a esdeveniment de gran volum i amb una llarga tradició històrica. Alicia Casas, representant de la Fira Medieval d’Oficis de Súria, va abordar la connexió entre promoció econòmica, patrimoni i turisme. Jordi Medina, cap de l’Àrea de Mediació de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, va remarcar el paper essencial del patrimoni cultural en aquest tipus de celebracions. Matias Martí, de la junta de l’Associació Medieval de Montblanc, va destacar la importància del compromís ciutadà i de la implicació comunitària en la construcció d’un esdeveniment. Finalment, Laia Casadevall, directora de La Rita Comunicació, va parlar de la necessitat de construir un relat sòlid que doni coherència i personalitat a qualsevol esdeveniment.

Un projecte compartit per posar en valor el patrimoni medieval de Vic

La programació de La Prèvia del Medieval, impulsada per l’Organisme Autònom de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic i el MEV, s’ha enriquit gràcies a la implicació de nombrosos agents i entitats locals que hi han aportat la seva expertesa i recursos, com l’Escola d’Hostaleria d’Osona, Creacció (amb la Xarxa Productes de la Terra Osona i Fetaosona), la UVic-UCC, l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic (ESDAPAC) i els Centres Cívics. També hi col·laboren entitats culturals i socials com La Clota, el Centre d’Investigadors Arqueològics d’Osona (CIAO), la Jazz Cava, l’Associació de Vic Informadors, L’Anònima, la Biblioteca Pilarin Bayés i la Catedral de Vic, amb el suport de les àrees de Turisme, Cultura i Patrimoni, l’Espai Flum, Fòrum Vicus, l’Agrupació Astronòmica d’Osona i la Casa Pratdesaba.

Entre les iniciatives més singulars hi destaca l’elaboració pròpia de l’hidromel de La Prèvia, una beguda d’origen medieval creada entre l’Escola d’Hostaleria d’Osona (EHO), l’Escola d’Art i Superior de Disseny de Vic (ESDAPAC) i Simeó Parareda, productor de Calldetenes especialitzat en fermentats naturals.