Vic aprova inicialment la revisió del pla municipal de protecció civil (DUPROCIM)
El Ple municipal de desembre, celebrat el dilluns dia 1, dona llum verda a diversos projectes d’urbanisme, digitalització i rehabilitació del patrimoni, i aborda també temes de serveis i salut pública
El Ple municipal del mes de desembre va aprovar, amb un ampli suport, la revisió del document únic de protecció civil del municipi (DUPROCIM), el pla que defineix com s’organitza el municipi davant de qualsevol risc o emergència, gràcies al vot favorable de tots els grups polítics del consistori a excepció de la CUP Vic, que es va abstenir.
La regidora de Protecció Civil, Elisenda Carrera, va repassar les principals actualitzacions del nou DUPROCIM. Va explicar que la revisió és obligatòria el 2025 i que, més enllà d’aquest requisit, "cal renovar anualment dades, contactes, procediments i cartografies per adaptar el document als canvis del territori i als plans autonòmics de protecció civil". Carrera va detallar que el nou document "actualitza les dades municipals, reforça l’organització operativa de Protecció Civil i revisa tots els riscos del municipi", com inundacions, incendis, nevades, ventades, risc químic, risc radiològic i pandèmies, a banda d'incorporar nous protocols, criteris d’activació i cartografia. El DUPROCIM també incorpora canvis rellevants com els sensors de nivell del Mèder i el Gurri, la revisió del mapa de masies en zona forestal, l’actualització del procediment d’acopi de fundents, la millora de l’operativitat del CECOPAL i una classificació més precisa dels elements vulnerables. Finalment, la regidora va remarcar que el DUPROCIM "és un document viu que es revisarà anualment", i va agrair la feina tècnica i el suport del voluntariat en la recollida i validació de dades, així com la col·laboració dels serveis municipals.
En el torn de debat, la regidora de la CUP, Susanna Vives, va valorar positivament l’esforç de revisió del DUPROCIM i el fet que l’Ajuntament disposi d’una figura tècnic pròpia de Protecció Civil, però va anunciar l’abstenció del seu grup en detectar mancances en el document. Vives va assenyalar "la falta d’un protocol específic sobre la qualitat de l’aire i la contaminació atmosfèrica", així com la "necessitat de concretar millor els avisos en situacions de risc, especialment fora d’horari d’oficina". També va reclamar un major detall en la vigilància del torrent de Sant Jaume. La CUP va anunciar la presentació d’al·legacions.
Des del PSC, el regidor Josep Pou va expressar el vot favorable del seu grup i va aprofitar la intervenció per reconèixer la tasca del servei de Protecció Civil i del voluntariat, destacant especialment una actuació recentment reconeguda en el Dia del Patró de la Guàrdia Urbana i també per part de la Generalitat de Catalunya, la de Divine Unakpa.
La regidora Elisenda Carrera va respondre les qüestions plantejades i va recordar que "el DUPROCIM se centra en riscos que afecten persones, serveis i béns municipals", i que "la qualitat de l’aire és competència d’una altra regidoria". Es va referir als requisits per activar el dispositiu per onada de calor per puntualitzar que "el protocol sí que permet activacions anticipades en cas de temperatures altes" i que "l’obertura d’instal·lacions es pot fer abans que s’assoleixin els llindars establerts". També va agrair el reconeixement al voluntariat de Protecció Civil i va posar en valor les més de dues-centes col·laboracions anuals del grup.
El Ple avala per unanimitat la majoria de punts de l’ordre del dia
El Ple va aprovar per unanimitat diversos altres dictàmens relacionats amb el canvi de dates de la celebració dels plens ordinaris, l’adjudicació del nou contracte de gestió dels serveis informàtics i de comunicació de l’Ajuntament de Vic, la modificació dels estatuts del Consorci del Ter, l’addenda al conveni dels fons Next Generation en relació amb la gestió d’ajuts per a la rehabilitació residencial i la rehabilitació del Pont de Queralt.
Pel que fa a les infraestructures digitals, el regidor d’Informàtica i Sistemes, Guillem Membrives, va explicar que amb l’adjudicació del contracte de serveis “s’edifica l’arquitectura de l’Administració Digital moderna” i va destacar que “hem certificat l’Ajuntament amb l’ENS Mig, que ens situa en l’1% dels ajuntaments més segurs de tot l’Estat”.
En matèria d’urbanisme, Ester Coma va presentar l’aprovació del projecte de rehabilitació del Pont de Queralt, subratllant que és “un dels ponts més emblemàtics de la ciutat”, amb un pressupost de més de 146.000 euros per al 2025 i execució prevista per al 2026. També va tractar els punts relacionats amb el Consorci del Ter, destacant que l’objectiu és “millorar les propostes que tira endavant el consorci, aclarir punts jurídics i incorporar ajuntaments que fins ara no en formaven part”.
En l’àmbit d’habitatge, el Ple va ratificar per unanimitat l’addenda al conveni dels fons Next Generation relativa a l’Oficina de Rehabilitació. La regidora Núria Homs va explicar que l’acord permet millorar el finançament de l’acompanyament a la ciutadania a través d’ImpulsVic i l’Agència de l’Habitatge de Catalunya, assegurant que “inicialment teníem 20.000 euros, i ara s’ha establert un sistema de compensació de 400 euros per expedient que incrementa notablement els recursos disponibles”. El regidor del PSC Josep Pou va destacar que “l’addenda és beneficiosa per a la ciutat i enforteix la feina que ja es fa des de l’Oficina Local d’Habitatge” i va recordar que “aquests recursos provenen de la Generalitat i està bé que els sapiguem aprofitar”. Homs va afegir que “aquesta ampliació de recursos ha estat possible gràcies a la insistència de l’Ajuntament” i que, tot i disposar de personal intern, "la normativa fixa un topall i obliga a externalitzar part de l’acompanyament".
Finalment, el Ple va aprovar la modificació de la Relació de Llocs de Treball (RLT) i la massa salarial d’ImpulsVic. Núria Homs, regidora de Recursos Humans, va explicar que “per primera vegada la massa salarial s’incorpora formalment als comptes” i que la RLT inclou ajustos per adaptar l'estructura a les noves necessitats d’habitatge, com per exemple la creació d’un nou lloc d’informador d’habitatge. El punt es va aprovar amb els vots favorables de Junts Vic, Ara Vic, PSC Vic, SOMI i VECP, excepte les abstencions d’ERC i de la CUP Vic.
Precs i preguntes dels grups de l’oposició
Durant el torn de preguntes, els grups municipals van abordar diversos temes d’interès general. En primer lloc, es va tractar la possible afectació dels casos de pesta porcina detectats recentment a Catalunya. Des d'ERC Vic, el regidor Albert Palou va advertir que “segurament no hi ha hagut temps perquè acaba d’esclatar, però estem preocupats per la nostra ciutat, perquè pot ser una crisi social important" i va afegir que "el que s’acabarà posant en perill és la situació laboral de moltes persones i demanem que es comenci a elaborar possibles solucions a la problemàtica”. L’alcalde Albert Castells va explicar que "l’Ajuntament de Vic està a plena disposició del govern de la Generalitat de Catalunya pel que faci falta i que estan en contacte permanent amb els responsables del departament d’Agricultura de la Generalitat de Catalunya".
Una altra qüestió destacada per tots els grups va ser la situació de la vaga dels treballadors del servei de recollida de residus, especialment amb motiu del Mercat Medieval que se celebra els dies 6, 7 i 8 de desembre. Per part d'ERC Vic, la regidora Maria Balasch va preguntar què s’ha previst “per fer equivalència entre dret a vaga i seguretat, dret a higiene i recollida”. Des de la CUP Vic, Quim Soler va criticar la gestió externalitzada: “Si fos de gestió municipal ja no caldria tot això [...]; s’ha privatitzat el servei de recollida i neteja i ens trobem que una empresa externa ens fa patir les males pràctiques". Soler va demanar a l’Ajuntament "que faci de mediador entre ambdues parts i resolgui la situació; que es faci el possible per arribar a un acord”.
Per part del PSC Vic, Josep Pou va recordar que “els treballadors tenen dret d’exercir el dret a vaga”, però va manifestar la seva preocupació per les dates, “per l’afluència de gent, i volíem saber el paper i rol de com enfocar i coordinar des del Consell Comarcal”. Josep Anglada, regidor de SOMI, va interpel·lar el govern municipal per demanar si "tenen ben lligats els temes mínims perquè no es col·lapsi la ciutat”. Per part de VECP, Arnau Martí va defensar els drets dels treballadors i va instar a garantir que “no es poden imposar serveis mínims abusius ni serveis complementaris que buiden de contingut el dret dels treballadors, i que es faci mediació sense decantar-se per cap de les dues parts", afegint que "els treballadors tenen tot el dret del món [a fer vaga] i des del punt de vista de l’administració hi ha d'haver una solució”.
Ester Coma, regidora de Medi Ambient i també consellera delegada i coordinadora del Cicle de Residus del Consell Comarcal d’Osona, va explicar que el servei de recollida "afecta tant Vic com la comarca" i que la vaga també podria impactar la fira d’Espinelves. Va detallar que "s’ha preparat una proposta per garantir serveis mínims, equivalent a 30 dies de recollida", i que s’ha traslladat al Departament de Treball per assegurar la seva aplicació si no s’arriba a un acord. Coma va remarcar que l’objectiu és trobar una entesa “pel bé de tots, treballadors i comarca”.
Per part d'ERC Vic, la regidora Victòria Terricabras va preguntar per la neteja dels carrers estrets de la ciutat, després de diverses queixes ciutadanes. Ester Coma, regidora de Manteniment i Serveis, va reconèixer que es tracta d’una "prioritat" i va explicar que "tot i les dificultats d’accés amb maquinària escombradora, els nous equips i la incorporació de més personal han de permetre millores visibles". Coma també va assenyalar que "amb les baixes temperatures, no es poden utilitzar cisternes d’aigua per evitar patinades, de manera que s’optarà per escombrat manual i l’ús de sal quan sigui necessari".
Des de la CUP Vic, Carla Dinarès va preguntar sobre la previsió del procés participatiu, l’estat del Pla i l’aprovació inicial del Pla Especial Urbanístic del Puig dels Jueus. La regidora va demanar aclariments sobre el calendari "per evitar duplicar esforços i garantir que el procés es realitzi de manera coherent". Ester Coma, regidora de Medi Ambient i Urbanisme, va explicar que "abans del pla cal completar l’estudi d’impacte ambiental i l’estudi de mobilitat, i que només després s’incorporarà el procés participatiu, que recollirà les diferents iniciatives previstes als espais afectats". Dinarès va afegir que el procés "hauria de contemplar no només els usos previstos, sinó tots els interessos municipals, incloent-hi mobilitat amb bicicleta i accés als polígons, i no limitar-se al vehicle privat".
Pel que fa al PSC Vic, Josep Pou va demanar informació sobre la població actual de Vic i les variacions registrades al padró municipal durant el 2025. Núria Homs, regidora d’Estadística i Padró, va respondre que, segons les dades del padró a 1 de gener de 2025, la ciutat compta amb 50.796 habitants, un fet que suposa la superació oficial del llindar dels 50.000 habitants.
Des de SOMI, Josep Anglada va alertar sobre l’estat del pont de ferro de Les Adoberies, assenyalant que "presenta deficiències estructurals que poden suposar un risc per a persones grans i infants". Ester Coma, regidora d’Urbanisme, va recordar que "el pont ja havia estat objecte de millores l’any passat" i va afirmar que "es demanarà als serveis tècnics que hi actuïn de nou per reparar les deficiències detectades tan aviat com sigui possible".
Quant a VECP, Arnau Martí va traslladar les preocupacions sobre les llistes d’espera a l’Hospital Universitari de Vic i va assenyalar diferències significatives respecte a l'hospital de Manresa, "amb fins a 165 dies d’espera en proves diagnòstiques i 87 dies en consultes externes". Martí va preguntar quines mesures prendria el govern municipal "per incrementar recursos, equipament i personal, i per garantir un reequilibri territorial real". Xavier Farrés, regidor de Salut Pública, va respondre que "es treballa periòdicament amb les entitats sanitàries per abordar aquests temps d’espera, que són variables segons especialitat i prova". El regidor d'Ara Vic va destacar que "algunes demores llargues es deuen a falta de professionals i jubilacions, tot i que recentment el consorci ha incorporat nous especialistes, com tres de traumatologia, la disciplina amb més llista d’espera". Farrés també va assenyalar l’existència "d’una comissió assistencial de llista d’espera, on diferents entitats analitzen la situació", i va explicar que "hi ha plans de xoc i actuacions intensives per reduir les demores i millorar l’eficiència del servei".