Proximitat i tolerancia zero nou model de la regidoria de Convivencia i Seguretat

• El desplegament de la Guàrdia Urbana de Proximitat, uniformar els Agents Cívics i el retorn de la informació al ciutadà són eixos bàsics del nou model

Presentació de l'Alcalde i el regidor.
Presentació de l'Alcalde i el regidor

Ahir a la tarda la sala d’actes de la comissaria de la Guàrdia Urbana va acollir la presentació pública del nou model de la regidoria de Convivència i Seguretat. L’acte, presidit per l’alcalde de Vic, Josep Maria Vila d’Abadal, i el regidor de Convivència i Seguretat, Joan Ballana, va comptar amb més d’un centenar persones entre presidents d’entitats i associacions de veïns, presidents d’escala, cossos de seguretat, autoritats i veïns de Vic.

 

La nova regidoria aplega tres serveis, la Guàrdia Urbana, el Servei de Mediació i els Agents Cívics. Aquesta estructura té per objectiu “assolir un model basat en la confiança i l’autoritat democràtica”, tal i com va expressar el regidor Ballana.

 

La Guàrdia Urbana presenta dues novetats destacades, en primer lloc “implementarà de manera real el Model de Proximitat amb 10 agents i un caporal”, va dir el regidor, i “cobriran cinc sectors de la ciutat aplicant un sistema de retorn d’informació permanent amb la ciutadania”. En segona instància, s’imposa una “política de tolerància zero en els casos amb sorolls reiterats i en l’apropiació indeguda de l’espai públic”. Aquests protocols consisteixen en el control individualitzat de les incidències per part d’agents uniformats i/o de paisà durant un mínim de 3 dies i fins a un màxim de 60 amb un retorn diari de la informació als veïns.

 

Per altra banda, ahir es va presentar l’uniforme que a partir d’ara utilitzen els Agents Cívics, es tracta d’una armilla, un forro polar i un anorac de color vermell amb la imatge corporativa de l’Ajuntament. Aquesta identificació ha de servir “per a visualitzar la seva tasca al carrer i dotar de més autoritat les accions que realitzen” segons Joan Ballana. Igualment, els Agents Cívics han incorporat a les seves tasques el patrullatge cívic, entre dues i tres rutes pels barris del nord, el centre i el sud de la ciutat, visitant els veïns, els comerços i les entitats.

Pel que fa al Servei de Mediació, el regidor va informar que té per objectiu assolir “l’excel·lència en la mediació en impagaments de quotes comunitàries dels pisos d’entitats bancàries, societats mercantils i particulars”. L’increment de les execucions hipotecàries i la crisi econòmica ha propiciat un escenari de tensió convivencial a l’espai privat a causa dels impagaments. Aquest servei municipal respon de forma eficaç en la mediació amb els bancs i afavoreix la relació entre els veïns. A més, segons Joan Ballana, “vol ser el referent en l’acompanyament en la gestió de les comunitats de propietaris sense administrador de finques”.

 

Finalment, Ballana va avançar que entre febrer i març de 2012 està prevista la primera sessió del Consell de Convivència i Seguretat de la ciutat, òrgan que busca “la participació i la implicació en aquesta matèria de tots els agents socials, entitats, partits polítics, associacions de veïns i comerciants, cossos de seguretat i particulars” per tal de convertir aquest consell “en una taula ciutadana que sigui operativa a l’hora de debatre entorn de la convivència i seguretat de la ciutat”.