La campanya de proximitat als comerços permet la detenció de 10 persones que causaven furts i robatoris

Més de 700 establiments comercials de Vic ja s’han adherit a la campanya de denúncies ‘in situ’ Joan Ballana presenta una ampliació de la campanya als mercats de dimarts i dissabte a la plaça Major

Joan Ballana informant als marxants del mercat, acompanyat de Guàrdia Urbana i Mossos d'Esquadra.
Joan Ballana informant als marxants del mercat, acompanyat de Guàrdia Urbana i Mossos d'Esquadra

Aquest dissabte al migdia el regidor de Convivència i Seguretat de l’Ajuntament de Vic, Joan Ballana; l’inspector en cap de la Guàrdia Urbana, Antoni Jurjo i l’inspector dels Mossos d’Esquadra d’Osona, Francesc Hernández han fet una valoració de la campanya de denuncies in situ als establiments comercials que va entrar en funcionament a finals d’octubre de 2012 amb la finalitat d’acostar encara més la policia a la ciutadania i en especial als comerciants.

 

La campanya acompleix dues premisses: potenciar la recollida de denúncies in situ en primer lloc i, visualitzar un cartell adhesiu als establiments comercials per tal d’avisar que tots els furts i robatoris seran denunciats davant la policia. Els comerciants assoleixen el compromís de realitzar aquestes denúncies i incrementar la col·laboració amb la policia.

 

En aquesta línia, la valoració que s’ha de fer és de molt positiva atesos els resultats que ara s’esmentaran:

 

-                     Més de 700 comerços s’han adherit ja a la campanya. Això representa aproximadament un 70-80% dels comerços de la ciutat.

 

-                     S’ha millorat la comunicació i confiança entre comerciants i policia, de forma que s’han rebut més d’una cinquantena de trucades alertant de persones sospitoses o de fets delictius soferts.

 

-                     Aquestes comunicacions han donat com a resultat la detenció de 10 persones i  la imputació d’una quarantena més.

 

-                     Les denúncies recollides in situ pels agents, per fets delictius de poca rellevància com per exemple els furts, han passat d’un 14% en el període anterior,  a un 37% en el període actual. Val a dir que no tots els fets delictius, especialment els més complexos,  són susceptibles de ser denunciats per aquest sistema, per la qual cosa mai es podrà arribar al 100%.

 

-                     El número de denúncies registrades per la policia per aquest concepte també ha augmentat en un 19%, on segurament hi ha tingut incidència aquesta facilitat per presentar les denúncies.

 

Pel que fa a la nova iniciativa que el regidor Joan Ballana va anunciar, es tracta d’una acció per tal d’aprofundir en els objectius de la campanya en curs. Des de la seva presentació, s’ha assignat una patrulla d’agents de la Guàrdia Urbana fixa als mercats de dimarts i dissabte que té la finalitat d’acostar-se més a aquesta tipologia de comerç i generar més sensació de seguretat.

Es potenciarà la confiança amb els marxants perquè posin en coneixement de la policia la presència de persones sospitoses i també es recolliran in situ les denúncies per petits furts.

 

Igualment, la Guàrdia Urbana controlarà aspectes de consum, d’organització i de bon funcionament del mercat a través del seguiment continuat de les diferents parades.