El Mercat Medieval de Vic enamora de nou un públic fidel que en valora l’oferta cultural, les parades i l’escenari únic

Més de 250.000 visitants, 400 parades i 230 activitats han tornat a ubicar el Mercat Medieval com una de les cites més multitudinàries del Pont de la Puríssima

Els carrers del Mercat Medieval de Vic plens de vida, història i ambient festiu durant aquesta 29a edició.
Els carrers del Mercat Medieval de Vic plens de vida, història i ambient festiu durant aquesta 29a edició

La 29a edició del Mercat Medieval de Vic ha comptat amb la bona acollida habitual demostrant, un any més, que és un dels esdeveniments més esperats del Pont de la Puríssima i una de les fires més característiques i participatives del territori. Durant els tres dies de mercat, del 6 al 8 de desembre, els carrers de Vic s’han omplert de visitants que han gaudit d’un ambient únic que combina història, gastronomia i tradició.

El Mercat Medieval manté la línia de continuïtat dels darrers anys amb unes xifres molt similars: en total, l’esdeveniment ha rebut 258.042 visitants, amb 97.961 visitants el primer dia, 103.375 el segon, i una tercera jornada amb 56.706 visitants que ha permès acabar de completar l’afluència prevista. El públic s’ha passejat pels carrers del centre històric, descobrint les més de 400 parades i els més de 230 espectacles i activitats distribuïdes pels diferents espais del Mercat. Per a molts visitants, especialment per al públic fidel procedent de l’àrea metropolitana de Barcelona que fa més de deu o vint anys que hi assisteix, el Mercat Medieval s’ha convertit en una autèntica tradició. Any rere any, repeteixen l’experiència i en valoren l’escenari natural, els carrers i places del centre històric, la qualitat de les parades i la riquesa de l’oferta cultural.

El Mercat Medieval continua atraient nous públics, amb un 46% de visitants que hi venien per primera vegada. La despesa mitjana per visitant se situa en 104,7 euros, un indicador que reforça l’impacte econòmic de l’esdeveniment al teixit local. Pel que fa a la percepció del públic, el Mercat obté una valoració global de 8,49 sobre 10 i registra una intenció de retorn del 90%, xifres que confirmen la satisfacció i la fidelitat dels visitants.

Pel que fa a la visió dels paradistes, la valoració ha estat també molt positiva. Enguany, els expositors han expressat la seva satisfacció tant per les bones vendes com per la bona organització del Mercat Medieval, que ha garantit una experiència fluïda i agradable per a tothom. Segons expliquen, dissabte va ser una jornada de vendes especialment fortes i diumenge es va mantenir un ritme igualment intens.

La regidora de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic, Bet Piella, fa una valoració molt positiva del desenvolupament del Mercat, destacant especialment la qualitat dels expositors i l’impacte econòmic que genera a la ciutat. “Tenim parades amb productes de gran qualitat i els paradistes ens han fet saber que ha estat un mercat de molta venda. Tenim la sort de poder escollir i es veu que hem escollit bé”, ha assenyalat. Piella remarca que aquest dinamisme comercial també es reflecteix en el conjunt de la ciutat. “Tot allò que genera activitat econòmica a Vic ens agrada i ho continuarem fomentant. Els restaurants i els hotels s’omplen, les botigues venen més i, durant el muntatge, molts professionals treballen per preparar i transformar la ciutat en un poblat medieval. Tot plegat té un impacte molt positiu en l’economia local”. La regidora també vol reconèixer la implicació del veïnat. "Som conscients que l’afluència de visitants comporta un esforç per als residents del centre, i els agraïm la seva col·laboració”.

El Mercat Medieval vibra amb 213 actuacions i tres espectacles estrella que captiven el públic

Pel que fa als espectacles, el Mercat Medieval ha ofert 213 actuacions de 20 companyies amb tres propostes que han esdevingut les grans protagonistes d’aquesta edició. Kremah, de Sarruga, ha omplert els carrers amb grans estructures mecàniques en forma de drac i una posada en escena impactant, amb música potent que ha deixat el públic bocabadat. Nagitalùk, de la companyia francesa CIE Bric à Brac, ha sorprès amb unes aus de grans dimensions que han recorregut el mercat interactuant i generant complicitats amb el públic. Les justes de cavalls de Drakonia al Passeig Pep Ventura han aportat tensió i emoció, convertint-se en un dels espectacles més seguits i celebrats del mercat.

L’activitat escènica s’ha completat amb la zona infantil situada a les Adoberies, amb tallers, demostracions d’esgrima i activitats de cavallers, i amb les exhibicions de tir amb arc a la zona del Pont de Queralt. A més, diversos passacarrers i actuacions de música medieval, recreacions d’oficis medievals, espectacles de foc i danses han animat els carrers i han contribuït a reforçar l’ambient immersiu que caracteritza el Mercat Medieval de Vic. El MEV, Museu d’Art Medieval, ha tingut una bona afluència de públic, que aprofita la celebració del mercat per visitar el museu i endinsar-se en la història i l’art de l’època medieval a través de les visites guiades familiars.

Tavernes i zocos àrabs, una oferta gastronòmica que allarga la vida del Mercat Medieval

Les tavernes han tornat a ser un dels pols d’atracció del Mercat Medieval de Vic. Des de fa uns anys, aquests espais gastronòmics s’agrupen en quatre zones diferenciades, a les quals s’hi afegeixen dos zocos àrabs que completen l’oferta amb propostes culinàries temàtiques i ambientació pròpia. Són punts de pausa i convivència que permeten allargar la jornada, descansar i gaudir del Mercat amb més tranquil·litat. La seva distribució, a diversos punts del centre històric de la ciutat, facilita el moviment dels visitants i millora l’experiència.

Bull amb llengua i Joies Katia Cub, primers guanyadors del concurs Èter del Mercat Medieval

Una de les novetats d’aquest any ha estat la 1a edició del concurs “L’Èter del Mercat Medieval de Vic”, amb la finalitat de reconèixer i distingir els millors productes artesanals i agroalimentaris del Mercat Medieval de Vic en quatre categories: artesania, art i productes singulars, alimentació i gastronomia. L’objectiu és promoure la creativitat, l’originalitat i l’excel·lència dels productes que donen vida al mercat, valorant el territori i reforçant el Mercat Medieval com a destinació cultural, turística i gastronòmica.

Enguany s’han premiat dos productes: en categoria Alimentació, el producte guanyador ha estat el Bull amb llengua d’Embotits Can Gaburra, de la Vall d’en Bas. Segons el jurat, és un producte que destaca per la seva qualitat organolèptica, el bon acabat, la cocció i la seva capacitat de diferenciació, i que alhora es caracteritza per ser un aliment que potencia l’aprofitament de totes les parts del porc.

El segon producte premiat ha estat en la categoria Artesania: Joies Katia Cub d’Artesania ETNA s’ha endut el guardó en subcategoria metall amb una proposta completa i coherent. En aquest cas, el jurat ha valorat la peça segons criteris de sostenibilitat, qualitat, acabat i adequació al context medieval, i també les memòries descriptives i els processos d’elaboració.

Els guanyadors han estat distingits com a “Producte Èter del Mercat Medieval de Vic 2025” amb un distintiu especial i difusió a les xarxes socials i canals oficials de l’Organisme Autònom de Fires i Mercats de l’Ajuntament de Vic. El jurat de la primera edició del concurs ha estat format per representants i membres de l’EART VIC, Creacció, Osona Cuina i Nquart leather.

Un model de tradició, sostenibilitat i motor econòmic per a Vic

Part de la decoració del Mercat Medieval prové dels tallers que, des del 2016, les regidories de Ciutadania i Igualtat i de Fires i Mercats organitzen amb diverses entitats socials, amb la voluntat d’implicar-les en l’esdeveniment i donar-los visibilitat. Les entitats han treballat en la reconstrucció i la reparació d’elements decoratius existents per tal de ser sostenibles i no generar més material o llençar aquell que està malmès. Aquest compromís també es va fer visible durant el recorregut inaugural de dissabte al matí, en què les entitats van acompanyar les autoritats municipals.

A més de la sostenibilitat ambiental, el Mercat Medieval també és un motor econòmic i social per a la ciutat de Vic i la comarca. L’edició 2024 va generar un impacte econòmic total de 29.553.041 d'euros, dels quals un 22,7% (6.724.585€) van revertir directament en l’economia local.

Amb 256.423 visitants i una intenció de retorn del 94,3%, l’esdeveniment va impulsar la creació de 322 llocs de treball a temps complet i va aconseguir que cada euro invertit generés un retorn de 144,83 euros. La despesa mitjana per visitant va ser de 93,9 euros, beneficiant especialment el comerç i la restauració locals.

L’èxit del Mercat Medieval es fonamenta en dos pilars essencials. Vic com a escenari històric únic i les dates prèvies a les festes de Nadal, que el converteixen en una cita imprescindible del calendari firal del territori.

L’any 2026, l’esdeveniment celebrarà la seva 30a edició, consolidant-se com un dels mercats medievals més emblemàtics de Catalunya i un exemple de com tradició, sostenibilitat i dinamisme econòmic poden caminar plegats.