Les Adoberies de Vic acullen la presentació del llibre "Escoles que obren camí. 15 itineraris socioambientals"

El llibre s’ha editat amb la col·laboració del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement de la UVic-UCC, i s’ha presentat aprofitant que la propera setmana se celebra la Setmana Europea de la Prevenció de Residus

Presentació del llibre Escoles que obren camí. 15 itineraris socioambientals a Les Adoberies de Vic.
Presentació del llibre Escoles que obren camí. 15 itineraris socioambientals a Les Adoberies de Vic

Les Adoberies de Vic van acollir dimecres al vespre la presentació del llibre Escoles que obren camí. 15 itineraris socioambientals. La publicació recull quinze itineraris ambientals elaborats pel professorat de les escoles i instituts que formen part de la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Vic (XESVic), i ha comptat amb el suport del Grup de Recerca en Construcció del Coneixement de la UVic-UCC.

La XESVic, activa des del 2010, reuneix els centres educatius de la ciutat que treballen per incorporar la sostenibilitat en el seu dia a dia i forma part de la XESC Catalunya, que agrupa una vintena de xarxes locals i escoles verdes de tot el país. A Vic, aquesta xarxa també impulsa el programa educatiu de medi ambient que, des del 1996, ofereix recursos i acompanyament als centres.

La presentació del llibre es va celebrar coincidint amb la Setmana Europea de la Prevenció de Residus, que se celebra la setmana vinent.

La regidora de Medi Ambient, Ester Coma, va destacar que aquesta nova eina pedagògica “ens ajuda a repensar les metodologies de com treballem el medi ambient a l’escola”. Va remarcar que, tot i que sempre s’ha volgut empoderar els infants, “ens hem adonat que també hem d’arribar a les famílies perquè la conscienciació no quedi només a l’aula si volem avançar”. En aquesta línia, va anunciar l’inici d’una campanya de cursos vinculats a bonificacions de la taxa de residus per impulsar-hi la participació.

Coma també va posar en valor la importància de seguir treballant la cultura de l’aigua, la relació amb la natura i l’Anella Verda. Va recordar que un projecte adreçat a la millora de l’Anella Verda ha estat el guanyador de l’última edició dels Pressupostos Participatius, fet que reforça l’estima que la ciutadania té per aquest espai.

L’educador ambiental de l’Ajuntament de Vic, Quim Benito, va recordar la trajectòria de la XESVic, impulsora d’activitats com la bicicletada/caminada del Dia Mundial del Medi Ambient o el Mercat d’Intercanvi Escolar dins la Setmana Europea de la Prevenció de Residus. Va destacar que enguany es commemoren 50 anys de l’educació ambiental a Catalunya i que els itineraris del llibre reflecteixen “la diversitat de mirades, la il·lusió i el compromís” dels centres.

Per part de la UVic-UCC, la investigadora Laura Martín-Ferrer va subratllar que la publicació és fruit d’una feina “compartida entre moltes mans” a través dels seminaris de la XESVic. Va explicar que els itineraris plantegen reptes i preguntes que conviden a mirar i observar l’entorn “d’una manera diferent” i a posar en valor espais que sovint passen desapercebuts. Segons Martín-Ferrer, “el simple fet de sortir de l’escola, parar-nos i observar ja és fer educació ambiental”, i va reivindicar la responsabilitat compartida entre centres, administració i universitat.

Els representants del professorat de l’escola Vic Centre, Miquel Rossell i Marta Sabata, van celebrar que els itineraris són adequats per a totes les edats i que encaixen amb les sortides trimestrals que el centre ja realitza a l’Anella Verda. Van assenyalar que el llibre serà “molt útil per afegir-hi la part didàctica i descobrir nous recorreguts”, i van agrair la tasca de la XESVic.

Des de l’Institut La Plana, Eva Masramon va remarcar que la trobada amb altres docents en el marc de la XESVic i l’aportació de la UVic-UCC és “molt enriquidora”, i va destacar que el projecte també ajuda a valorar la feina que es fa “de portes endins”. Va reconèixer que sovint “costa trencar els murs de l’escola”, però que els itineraris faciliten aquest procés.

La regidora d’Educació, Elisabet Franquesa, va cloure l’acte destacant que “hem fet història” i expressant l’orgull de veure com la ciutat és capaç de treballar conjuntament per posar la infància al centre i generar un producte únic. Va remarcar que Vic és “una ciutat amb una potència que va més enllà de les aules”, amb una universitat i unes escoles “implicades i magnífiques”, i va animar la comunitat educativa a sentir-se orgullosa del nivell de treball que es duu a terme: “Tenim el llistó molt alt gràcies a l’esforç de tothom”.

Una programació activa per a la Setmana Europea de la Prevenció de Residus

 Presentació del llibre Escoles que obren camí. 15 itineraris socioambientals a Les Adoberies de Vic

  14è Mercat d’intercanvi Escolar al Centre Cultural Joan Triadú

 

La presentació del llibre va ser una de les activitats organitzades a la ciutat en el marc de la Setmana Europea de la Prevenció de Residus. Ahir dijous, el Centre Cultural Joan Triadú va acollir el 14è Mercat d’Intercanvi Escolar, adreçat als alumnes de 3r i 4t de primària de les escoles de Vic, amb l’objectiu de promoure hàbits de consum responsables i reduir la generació de residus.